De werkgelegenheid groeide tussen april 2017 en april 2018 met 2,6%, zo blijkt uit de provinciale werkgelegenheidscijfers. Fryslân kende niet eerder zoveel banen: 297.035.Dit zijn 7410 meer dan een jaar eerder. In Leeuwarden groeide het aantal banen in de horeca flink. Grootst aantal banen kwam er bij in de bouw- en in de handelssector: samen bijna 2500

Gedeputeerde Sander de Rouwe: “Deze werkgelegenheidscijfers zijn goed nieuws, het gaat weer goed met de Friese economie. Toch horen we van bedrijven steeds vaker dat ze voor een nieuwe uitdaging komen te staan: hoe komen ze aan voldoende personeel? Hoe zorgen we dat onze jeugd hier studeert en na hun opleiding ook in Fryslân blijft? Samen met onderwijs en bedrijfsleven gaan we hier mee aan de slag.”

LF2018

Recreatie en toerisme is een belangrijke sector in Fryslân. Het totaal aantal banen in deze sector is met 2,7% toegenomen tot een totaal van 21.100. In de gemeente Leeuwarden is het aantal horecabanen 7,5% gegroeid: de effecten van LF2018 en het nieuw geopende Van der Valk hotel in Leeuwarden.

Naast een groeiend aantal banen neemt het aantal WW-uitkeringen en de werkloosheid af. De toenemende vraag naar personeel zorgt echter ook voor krapte op de arbeidsmarkt. In de techniek, bouw, zorg, dienstverlening, ICT, horeca, agrarische beroepen en transport is bij een of meer beroepsgroepen sprake van een krappe arbeidsmarkt. Vraag en aanbod sluiten niet altijd op elkaar aan. In de techniek zijn werkzoekenden bijvoorbeeld vaak laag opgeleid, terwijl de beste kansen op werk zijn vanaf mbo-niveau 3 en 4. Ook missen werkzoekenden vaak de vereiste certificaten en werkervaring. Krapte kan werken als een rem op de ontwikkeling van werkgelegenheid.

Ûnderwiis

Met de “Agenda menselijk kapitaal” speelt Fryslân in op deze ontwikkelingen. Door met onderwijs en bedrijfsleven samen te werken aan een betere aansluiting op onderwijs. Uit dit budget werd ook een door Europa gesteund project van de gemeente Leeuwarden om mensen uit de bankensector om te scholen gesteund.

Te downloaden:

Bron: provincie Friesland