In de PS-vergadering van 31 maart 2021 stond er een initiatiefvoorstel van FvD op de agenda over een aanpassing in de Referendumverordening. Men wilde o.a. dat een inleidend verzoek moet worden ondersteund door 405 ondersteuningsverklaringen (nu 1673), een definitief verzoek door 12.000 ondersteuningsverklaringen (nu 25.343), de opkomstdrempel gewijzigd wordt naar 30% (nu 40%) en een moreel appèl  toegevoegd wordt om de uitkomst van het referendum te respecteren.

Het CDA is geen voorstander van referenda. Naar onze mening vergroten en verscherpen referenda de tegenstellingen in de samenleving. Er zijn ook geen voorbeelden van referenda die tot iets hebben geleid en de opkomst is vaak laag. De Statenleden zijn verkozen om het volk te vertegenwoordigen. En als de bevolking aanleiding ziet om het initiatief te nemen om de Staten daarbij te adviseren, dan hoort dat initiatief ook daadwerkelijk uit de bevolking te komen. Een referendum is dan ook, wat ons betreft, het ontlopen van de verantwoordelijkheid die je hebt als volksvertegenwoordiger. Je schuift een besluit af naar de bevolking.