Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 31 januari 2024 heeft Statenlid Martin Kruis een voorstel ingediend om te zorgen voor meer openbaar vervoer op het platteland. Het is een groot probleem dat er in de avonduren geen goed OV meer beschikbaar is voor vele dorpen op het platteland van Fryslân. Het CDA vindt dat dit juist wel goed geregeld moet zijn, dit is ook opgenomen in het verkiezingsprogramma. Dit kan ook op een creatieve manier, bijvoorbeeld met kleine bussen. Dit levert meer dienstregelingsuren op en dat betekent meer vervoer voor de inwoner.

De financiering voor dit voorstel komt voort uit de brief die de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat op 17 november naar de Tweede Kamer gestuurd heeft. In deze brief wordt 10 miljoen voor Friese openbaar vervoer uitgetrokken. Van deze 10 miljoen is vier miljoen nodig is om de tarieven van 2024 op gelijke hoogte te kunnen houden. De zes miljoen die overblijft wordt gelijk verdeeld over het treinvervoer en het busvervoer. Dus in totaal blijft er maximaal drie miljoen over om een dienstregeling in de avonduren uit te werken en te financieren.

Het voorstel is met een ruime meerderheid door de Staten aangenomen. De gedeputeerde gaat nu met de dorpen in gesprek en verwacht dat de dienstregeling in december 2024 in kan gaan. De fractie gaat de uitvoering van het voorstel met belangstelling volgen.