Beste CDA vrienden,

Gisteravond hebben we samen met de BBB, de PvdA, de CU en wij als CDA een mooi moment gehad. We waren eruit, we hadden een akkoord. Zoals dat bij een lang proces hoort hebben we gelachen, gehuild en met z’n allen op Fryslân en het akkoord geproost! Een programma met louter éxtra incidentele investeringen, géén lastenverzwaring en géén bezuinigingen op structurele middelen.

Vanmorgen kregen wij, per app, een ander bericht van de collegae van de PvdA met slechts een mededeling dat zij breken. Nog voordat we om opheldering konden vragen had men ook al een uiting in de pers gedaan. De uitingen die de PvdA in de pers doet verbijsteren ons maar zijn bovenal onjuist, onverantwoord en maakt hen onbetrouwbaar. De formateur, Oebele Brouwer, schrijft daar vandaag ook in zijn reactie het zijne over; “Nei goed twa moanne ûnderhanneljen wiene wy der moandeitejûn út. En dat ha wy ek mei elkoar fierd. Wyn, terras, feestfoto’s, hugs. Mar tiisdeitemoarn krige ik berjocht fan de PvdA. Dy lûkt har wêrom.”

Onze insteek voor de onderhandelingen was, is en zál ons CDA verkiezingsprogramma blijven: https://www.cda.nl/fryslan/verkiezingsprogramma

Vandaag en de komende dagen zullen we ons als fractie, in overleg met het bestuur, buigen over hoe nu verder. Daarover is ook goed contact met de BBB en de CU. Vanmiddag om 15:30uur zullen we samen met de formateur, de BBB en de CU een persmoment hebben. Daarin gaan we ook in op het proces “hoe nu verder?”

Uiteraard lichten we dit graag aan u toe, bel gerust, maar begrijp ook dat wij even tijd nodig hebben om de juiste dingen te doen.

Voor nu een hartelijke groet namens de CDA Fryslân fractie,

Friso Douwstra