Tijdens de PS vergadering op 26 januari werd ook het meest recente NRK rapport besproken. Dit rapport onderzocht de burgerparticipatie bij de het traject van de Regionale Energie Strategie (RES). Woordvoerder Johan Tjalsma: “Het rapport toont aan dat burgerparticipatie, iets wat we graag willen, complex is en het vraagt veel van ons om dat goed te organiseren. Er is geen toverformule om dat te regelen en er zijn ook nog niet goed beproefde concepten om toe te passen, onder het motto goed gejat is beter dan slecht bedacht.

Provinciale Staten heeft ook al eerder gesproken over bestuurlijke vernieuwing, daar kan dit onderzoek ook bij betrokken worden. Woordvoerder Johan Tjalsma: de representatieve democratie is eerst nog eindverantwoordelijk. Daar is niks mis mee. Provinciale Staten zijn gekozen volksvertegenwoordigers met een helder mandaat. De RES is aangenomen met een royale meerderheid en dat mogen wij niet veronachtzamen.