In 2018 zijn er naar aanleiding van de verlenging van de busconcessies, een vergunning van de provincie met Arriva tot eind 2022, twee buslijnen tussen Leeuwarden en Dokkum versneld. Dit is gebeurd door o.a. enkele haltes te verplaatsen naar locaties die dichter aan de doorgaande weg liggen, wat een kortere reistijd betekent. Uit een eerste onderzoek naar de effecten komt naar voren dat er echter nog weinig te merken is van deze verwachte voordelen. CDA statenlid Anton Meijerman stelde het college hierover vragen. Meijerman: ‘De beloofde groei van het aantal reizigers is nog niet gerealiseerd. Wij horen graag wat de provincie gaat doen om dit belangrijke voordeel alsnog te realiseren. Het is immers niet de bedoeling met (half)lege bussen te rijden. Ook willen wij graag weten of het scholierennetwerk met deze maatregel daadwerkelijk versterkt is en, als dat zo is, waaruit dat dan blijkt. Daarnaast zouden besparingen op de dienstregeling opnieuw gebruikt worden, maar nu blijkt dat deze besparingen niet opnieuw zijn ingezet. Ook hierover ontvangen wij graag opheldering van het college.’