Al vanaf de start van de vorige raadsperiode maakt het CDA zich hard voor een aparte inzameling van luiers en incontinentie materiaal. Voor het CDA is dit steeds geweest vanuit het uitgangspunt om bepaalde groepen inwoners niet onnodig op te zadelen met hogere kosten voor de verwerking van hun restafval. Dit als gevolg van de invoering van het omgekeerd inzamelen.

Voor het CDA is daar de laatste jaren een argument bij gekomen. Zo heeft het ontbreken van de mogelijkheid om luiermateriaal gescheiden in te zamelen er toe geleid dat andere waardevolle afvalstromen met vervuiling te maken kregen. Fractievoorzitter Marco van Zandwijk verwijst naar afgelegde werkbezoeken bij de kringloopwinkel van Bartje en de Avri. "Beide organisaties zagen een toegenomen vervuiling bij ingezamelde kleding en het Groente Fruit en Tuinafval (GFT). Partijen tweedehands kleding waren soms onbruikbaar of niet meer verkoopbaar door de luiers die daartussen waren gestopt. Links- of rechtsom krijgt de inwoner daarvoor de rekening gepresenteerd".

Voor het CDA een reden om de inzameling en recycling van luiers en incontinentiemateriaal opnieuw te bekijken. De extra kosten per huishouden (35 eurocent per maand) zijn te overzien. Zeker in het licht van het maatschappelijk belang dat hiermee wordt gediend. Daarnaast wordt voorkomen dat bepaalde huishoudens onevenredig in de portemonnee worden geraakt. Het CDA is het op dit punt met D66 eens dat we best ambitieus mogen zijn. Voor ons een reden om tegen het raadsvoorstel van het college te stemmen. Samen met D66 PVDD en CU diende het CDA een motie in met een aantal voorstellen. Deze partijen realiseren zich dat, als we ook hier kiezen voor het gaan scheiden van afvalstromen, we maar één keer de kans krijgen dit goed te doen.

Middels een motie is het college gevraagd in overleg met de Avri te gaan om uitvoering te gaan geven aan het advies van de Adviesraad Sociaal Domein Inclusief. In haar advies heeft het gepleit voor een plaatsing van voldoende ondergrondse inzamelcontainers in de nabijheid van ouderen. Het CDA deelt de mening van de Adviesraad dat acht inzamelpunten over de hele stad mogelijk te weinig lijkt. "We moeten er voor zorgen dat de plek van de inzamelpunten qua bereikbaarheid en nabijheid voor ouderen zo logisch mogelijk zijn gekozen"  aldus raadslid Van Zandwijk. De opgedane ervaring bij andere gemeenten leert dat een doelgroepgerichte locatiekeuze inderdaad kan helpen om de bereikbaarheid van de inzamelpunten te garanderen. Om dat te bereiken is het verstandig de adviesraad ook te betrekken bij de bepaling van deze inzamelpunten.

Wat betreft het aantal inzamelpunten doet het CDA het nu liever in één keer goed en effectief dan half en niet werkbaar. "Als het nu goedkoper is om bijvoorbeeld vier extra ondergrondse inzamelpunten te investeren moeten wij dat niet nalaten. Wij verwachten dat een stapsgewijze uitvoering zorgt voor hogere uitvoeringskosten. Daar hebben onze inwoners geen baat bij."

Wanneer het over de inzameling van luiers gaat wil het CDA ook verder kijken dan alleen de inzameling voor huishoudens. "We zouden graag zien dat er ook voor de zakelijke markt, denk dan aan kinderdagverblijven en zorginstellingen, voor eigen rekening naar alternatieve oplossingen voor gescheiden inzameling van luiers- en incontinentiemateriaal wordt gezocht. Op welke wijze zijn zij bereid te participeren in deze ontwikkeling?" Van Zandwijk vroeg de wethouder Bijvoet hierover verkennende gesprekken te voeren. "Het beter scheiden van afvalstromen moet niet alleen op de schouders rusten van huishoudens" aldus het CDA-raadslid.

Om er voor te zorgen dat de nieuwe inzamel voorzieningen straks ook goed gebruikt gaan worden is het nodig dat er tijdig en duidelijk wordt gecommuniceerd. Dit al voordat de locaties beschikbaar komen. "Als we iets geleerd hebben van de invoering van het omgekeerde inzamelen is dat het goed meenemen en informeren van inwoners enorm belangrijk is. Daar waar inwoners knelpunten ervaren moeten we de verbinding zoeken om tot gedragen oplossingen te komen. Afvalcoaches van de Avri kunnen daar een belangrijke rol in spelen."

Tijdens de behandeling in de gemeenteraad is er ook gesproken over de wens om geld vrij te maken voor een subsidie op wasbare luiers. Voor het CDA gaat dit vooralsnog een stap te ver. De sleutel voor minder geluier, en dus minder luierafval, ligt voor het CDA, niet in wasbare luiers maar bij de ouder of ouders als onderdeel van de opvoeding om kinderen eerder zindelijk te laten worden. Uit onderzoek blijkt nml. dat kinderen steeds later zindelijk worden. Cijfers lopen uiteen, maar het lijkt erop dat kinderen gemiddeld een jaar later zindelijk zijn dan in de vorige eeuw. Dat is slecht nieuws voor het milieu, de portemonnee van ouders en de kleuterleerkracht. De zoektocht naar minder luierafval kan volgens het CDA dan ook via andere wegen worden bereikt. Het CDA denkt daarnaast dat andere investeringen qua milieuwinst wel eens veel effectiever kunnen zijn.

Update: Tijdens de raadsvergadering van 20 april zijn zowel de door het CDA ingediende motie en het door het CDA mee ingediende amendement aangenomen. Lees het nieuwsbericht in Culemborgse Courant daarover.

Lees hier gedane voorstellen voor toekomstbestendige inzamelpunten voor gescheiden inzamenling luiers- incontinentiemateriaal
Lees hier ons standpunt over een realistisch afvalbeleid
Lees hier ingediend amendement om in te zetten op gescheiden inzamenling luiers- incontinentiemateriaal
Lees hier eerdere inzet CDA fractie in 2018 om mogelijkheden te onderzoeken voor gescheiden inzamenling luiers- incontinentiemateriaal