26 juni 2019

Verruiming van de winkeltijden? Dat gaat ten koste van het MKB!

Op 26 maart stemde de Nijmeegse gemeenteraad met een totaal onverwachte meerderheid van 24 tegen 12 na en hoofdelijke stemming tegen een verruiming van de winkeltijden. Dit was vooral dankzij CDA fractievoorzitter Mark Buck die met zijn betoog een aantal raadsleden kon overtuigen.

Op alle zondagen en alle feestdagen zouden met dit voorstel voortaan supermarkten en bouwmarkten van 10.00 tot 22.00 uur open blijven. Volgens het CDA is dat alleen maar schadelijk. Immers, niemand heeft hierom gevraagd: geen consument, geen ondernemer. En toch moeten we als gemeente deze winkeltijden verruimen. Omdat buurtgemeenten dat doen en omdat de groothandels dat willen. Dit verslechtert alleen maar de concurrentiepositie van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Het MKB krijgt de deuren nu al niet open op zondag, aangezien ze niet genoeg personeel hebben: op zondag is de Binnenstad bijna een spookstad. Tot slot hebben er al inwoners zich bij de gemeente beklaagd over de onrust die de constante bevoorrading zal opleveren. Als je naast een supermarkt woont, zou je voortaan 365 dagen per jaar meerdere keren per dag een vrachtwagen langs horen komen. Wat het CDA betreft is dat nergens voor nodig en zelfs schadelijk. De CDA fractie is verheugd dat een meerderheid van de Raad de visie van het CDA deelt.

Ons amendement benadrukt onze argumenten. Deze is bij dit bericht gevoegd.