12 augustus 2023

Mantelzorgwoning

Geweldig zo’n mantelzorgwoning

De heer en mevrouw Blankenspoor wonen in een mantelzorgwoning in de ruime tuin van het huis van hun zoon. Een delegatie van het CDA Oldebroek is wezen kijken. Zowel de locatie, als de woning zelf, zien er perfect uit. Op de vraag aan bewoner Henk, hoe dit hun gelukt is, klinkt een enthousiast geluid richting de gemeente Oldebroek. Dankzij hun medewerking is het gelukt om in het buitengebied een mantelzorgwoning te realiseren met een oppervlakte van 100 vierkante meter. Wanneer je wat gaat mankeren en zorg nodig zal hebben van de kinderen, zoals bij hen, dan is zoiets, als wat aan de Bovenstraatweg is gerealiseerd, geweldig. Wel goede afspraken maken met de kinderen en natuurlijk is het altijd verstandig om van te voren de buurt te informeren over de plannen.

Het CDA wil aandacht besteden aan de behoeften van  diverse doelgroepen (starters, gezinnen en senioren) binnen de kernen (Oldebroek, Wezep, Hattemerbroek, Oosterwolde, Noordeinde, ’t Loo) en let op de diversiteit en leefbaarheid. Inbreiding, lege plaatsen opvullen waar het kan, maar met voldoende ruimte voor groen. Tevens moet de inbreiding zich richten op Seniorenwoningen, waarbij de bewoners het meeste baat hebben bij korte afstanden tot diverse faciliteiten. Er moeten woningen gebouwd worden in diverse prijsklassen. Dit bevordert doorstroming en vormt een basis voor het in stand houden van faciliteiten. Het CDA Oldebroek is voorstander van een soepel beleid ten aanzien van andersoortige woonvormen. Daar waar het enigszins kan, zou het mogelijk moeten zijn een woning voor ouders te plaatsen op het terrein van kinderen (mantelzorgwoningen). Dit bevordert de sociale cohesie en maakt het mogelijk voor ouderen om langer zelfstandig te blijven wonen.