happy children group  at swimming pool
25 april 2023

Schoolzwemmen

CDA Oldebroek: Motie schoolzwemmen is een slecht plan!

Ondanks dat het  CDA voor goed zwemonderwijs en verbetering van de zwemvaardigheid is van de jeugd, heeft het CDA tegen de motie gestemd om onderzoek te doen naar mogelijkheden om schoolzwemmen opnieuw in te voeren.

Waarom?

Het CDA heeft het voorstel voorgelegd aan alle scholen in onze gemeente. Nagenoeg alle directeuren/schoolbesturen hebben gereageerd. Zij zijn tegen herinvoering van schoolzwemmen. Het belangrijkste argument daarvoor: Schoolzwemmen is een grote aanslag op het reeds overvolle onderwijsprogramma. Herinvoering van zwemles onder schooltijd legt beslag op beschikbare onderwijstijd. De scholen zien kwalitatief goed onderwijs geven als voornaamste taak. Daar hoort wat hen betreft schoolzwemles niet bij.

Conclusie: Voor invoering van schoolzwemmen is medewerking van scholen nodig. Die is er niet, omdat scholen goed onderwijs als belangrijkste taak zien. Zwemles is geen verantwoordelijkheid voor de scholen.

CDA deelt deze mening en heeft reeds het onderzoek gedaan waar de ABO om vroeg. Dit vooronderzoek had de ABO uiteraard ook zelf kunnen doen. Dan was de gehele motie overbodig geweest. Evenals de onterechte verontwaardiging over de standpunten van de coalitiepartijen.

CDA heeft in de raad een handreiking gedaan naar de ABO. Ze wil graag meedenken over hoe we zwemvaardigheid van kinderen in de basisschoolleeftijd wel verbeterd zou kunnen worden.

Fractie CDA Oldebroek.