Op vrijdag 11 februari 2022 heeft het CDA Het Hogeland met het bestuur van Energie Coöperatie Durabel uit Noord- en Zuidwolde om tafel gezeten.

We hebben kennis gemaakt met een zeer gedreven en energiek bestuur wat tot doel heeft om in 2030 tot een energie neutraal Noord- en Zuidwolde te komen. Om dit te kunnen bereiken wordt er op meerdere fronten gewerkt aan oplossingen om tot dit doel te komen. Wij zijn uitgebreid voorgelicht over de diverse projecten/ initiatieven waarmee Energie Coöperatie  Durabel bezig is. Soms gaan zaken wat moeizaam, maar er zijn ook successen zoals de Proeftuin Aardgasvrije Wijken waarbij de Coöperatie er samen met de gemeente Het Hogeland er in is geslaagd om een miljoenen subsidie binnen te halen. Ook zaken zoals isolatie, de elektrische deelauto en vele andere onderwerpen zijn uitvoerig toegelicht en besproken. Wij kijken terug op een inspirerende en energieke overleg.

Wil je meer weten over deze coöperatie, kijk op  de website: ecdurabel.nl

Diezelfde middag kregen we ook een presentatie van het Waterschap Noorderzijlvest, door dhr. Ate Wijnstra. Hierbij zijn we meegenomen in diverse projecten die het waterschap op dit moment in behandeling heeft in onze gemeente Het Hogeland; o.a. de Waterwerken in Zoutkamp, de dijkversterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat , de tweede ontsluitingsweg bij Lauwersoog en het unieke pilot in de Waddenzee; de grootschalige proef voor onderwaternatuur. Daarnaast hebben wij gesproken over de koppelkansen die bij dergelijke projecten mogelijk zijn. Het werd duidelijk dat er door samenwerking meer mogelijk is dan dat iedere partij voor zich zelf  ‘werken’  gaat uitvoeren. Bovengenoemde projecten zijn voorbeelden waar Waterschap, provincie en gemeente door samenwerking meer bereikt hebben.