Afgelopen zaterdag (11 november) brachten de kandidaat-Kamerleden Eline Vedder, Jalt de Haan en Harma Dost van het CDA een werkbezoek aan Winsum om in gesprek te gaan over de toekomst van de landbouw en de gevolgen van gaswinning en de ellende die de gaswinning in de provincie heeft veroorzaakt. Dit deden ze door een bezoek te brengen aan een agrariër uit Winsum die met beide problematieken te maken heeft. Vanuit de nabije omgeving waren ook een aantal andere boeren aanwezig om hun verhaal te vertellen.

Eline Vedder, melkveehouder en de nummer 2 op de CDA-lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen, benadrukte de persoonlijke impact van overheidsbeleid op boeren en plattelandsleven. "Als boer ervaar ik aan den lijve wat de impact kan zijn van overheidsbeleid op je omgeving, je bedrijf en je gezin. Ook hier in het Hogeland maken boeren zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf. We moeten gaan werken vanuit langjarige, voorspelbare doelstellingen in plaats van middelsturing."

Jalt de Haan staat op plek 19 van de kandidatenlijst en is in het dagelijks leven leerkracht in het basisonderwijs en fractievoorzitter van het CDA in de gemeente Groningen. De Haan ziet dat er nog steeds veel werk aan de winkel is bij de herstel- en versterkingsoperatie. "Het is van belang dat er meer vanuit vertrouwen wordt gehandeld. Het is bizar dat inwoners al jaren strijden voor gerechtigheid en versterking. Deze verhalen moeten in Den Haag verteld blijven worden. Hier wil ik mij als Kamerlid voor in zetten."

Harma Dost, raadslid in het Hogeland en trots om voor het eerst op de kandidatenlijst te staan, voegt toe: "Het is cruciaal dat we blijven luisteren naar de zorgen van inwoners. Voor het CDA is het van belang dat bij schades tot 60.000 niet hoeft aangetoond te worden dat het door de gaswinning komt. Bij de complexe gevallen die overblijven is dan ruimte voor maatwerk."