Raadsvergadering 13 okt 2021

Erfgoedvisie

Lees hier de stukken onder agendapunt C.11 >>>

Tijdens het raadsoverleg hebben wij al aangeven dat we zeer hechten aan het belang van het behoud van ons erfgoed. De wethouder heeft aangegeven dat deze visie een startpunt is van waaruit verder gewerkt wordt en dat nog niet alles is benoemd.

We hebben vragen gesteld over hoe we omgaan met de kerkgebouwen en de Kerkenvisie die eind dit jaar klaar zal zijn. En we hebben aandacht gevraagd voor de kerkenpaden.

Wat we missen is de aandacht voor meer recent erfgoed en de waardering daarvan. Lokaal Sociaal vroeg daar ook aandacht voor. M.a.w. we kijken ver terug in de tijd maar hoe bepalen we ons eigen Hogelandster gezicht en hoe waarderen we onze meer recentere architectuur. Dat is een vraag die aan de grondslag ligt en waar we een antwoord op moeten vinden voordat we in de toekomst gaan bepalen wat we markeren als erfgoed en wat niet.

Tijdens het raadsoverleg werd ook gesproken over immaterieel erfgoed. Dat lijkt me een lastig onderwerp om regels voor het behoud van dit immaterieel erfgoed de ontwikkelen. Uiteindelijk zijn het de mensen die de gebruiken in ere in moeten houden. Ik kocht dit weekend het blad Noorderland en daarin werd toevallig ook veel aandacht besteed aan erfgoed en er schijnt zelfs draagbaar erfgoed te zijn. Bijvoorbeeld de schipperstrui; de vissers waren vroeger de enige die een trui droegen en dankzij die vissers dragen wij nu allemaal een trui. Maar dit terzijde….

Ook ontkwamen we er niet aan om vragen te stellen over het agrarisch erfgoed en met name de karakteristieke panden. Eigenaren hebben veel vragen en verkeren in onzekerheid.  Het CDA hecht er erg aan om het belang van de eigenaren zwaar mee te wegen, maar neem hen dan ook serieus mee in de mogelijkheden en de onmogelijkheden. En waar anderen de keuzes misschien scherper hadden gewild in de visie zijn wij juist blij dat keuzes maatwerk zullen zijn, passend bij de situatie en in overleg met de eigenaren.

Gemeente Belangen vroeg aandacht voor een erfgoedcommissie. De wethouder gaf aan dit bij de invoering van de omgevingswet nader te willen bekijken.

Nu ben ik daarover verder gaan zoeken en kwam uit bij de VNG die vorig jaar een ledenbrief (23 september 2020) heeft uitgegeven waarin wordt gewezen op een nieuwe modelverordening op de gemeentelijke adviescommissie en er is een “Handreiking Adviesstelsel Omgevingskwaliteit’ opgesteld.

“…….De Omgevingswet geeft gemeenten de vrijheid om een adviesstelsel /adviescommissie in te stellen dat goed past bij de lokale situatie. De gemeenteraad kan in het omgevingsplan bepalen bij welke categorieën bouwwerken of in welke gebieden het vragen van advies aan de commissie verplicht is.

Voor gemeenten met rijksmonumenten is het instellen van een gemeentelijke adviescommissie een wettelijke plicht die bij het inwerkingtreden van de Omgevingswet op orde moet zijn. De gemeenteraad moet daar nog vóór het inwerkingtreden van de Omgevingswet een besluit over nemen.

De huidige adviescommissies en adviseurs voor cultureel erfgoed en ruimtelijke kwaliteit vallen namelijk niet onder het overgangsrecht van de Omgevingswet. (Naast de gemeentelijke adviescommissie kan de gemeente ook andere adviseurs benoemen voor de kwaliteitsadvisering, zoals een kwaliteitsteam, stadsbouwmeester, stadsarchitect, supervisor of een adviesbureau). ……”

De gemeenteraad kan dit eventueel aan het college delegeren en op dit moment worden vergunningaanvragen voor monumenten voorgelegd aan de provinciale monumentencommissie, Libau. De vraag die GB bij het raadsoverleg naar voren bracht was of we verder willen gaan met die provinciale commissie (Libau) of dat we een eigen commissie willen instellen. En kan een eigen erfgoedcommissie bestaan naast een verplichte monumentencommissie, het geeft enige verwarring. Voor de betrokkenheid met ons gebied zou het goed zijn een eigen commissie in te stellen maar en bepaalde mate van onafhankelijkheid is wat ons betreft ook een voorwaarde. De betrokkenheid van de inwoners is wat het CDA betreft ook heel belangrijk en dat zou een weg kunnen vinden in het burgerparticipatietraject.

Wij stemmen in met de nu voorliggend visie maar vragen ons dus wel af of we nog een stap moeten zetten als het gaat om de genoemde verplichte erfgoedcommissie. En dat dient dan voor de invoering van de omgevingswet geregeld te zijn.

Harma Dost