Tijdens de raadsvergadering op 12 juli is de Voorjaarsnota besproken.

Lees hieronder de bijdrage van CDA Het Hogeland

 

Voorzitter,

Voor ons liggen 2 documenten verweven in 1 boekwerkje:

  1. Als eerste de bestuursrapportage om de afwijkingen ten opzichte van de begroting van de eerste maanden te verantwoorden
  2. En als tweede de kadernota met door het college voorgestelde kaders voor de begroting.

Voor ons was het niet altijd helder in welk document we nu aan het lezen waren, omdat de diverse zaken ons inziens door elkaar heen lopen. Zo gaat de inleiding voor een groot gedeelte over de toekomst maar niet over de verantwoording over de eerste maanden. Het gaat over het grote geld wat allemaal binnen gaat komen, het kan niet op en we hebben het tij mee.

Hebben we na de val van kabinet nog steeds het tij mee? Of komen in we nu in onzekere periode waarin alles een jaar op slot gaat? Hoe kijkt het college hiertegen aan?

Wat ons in de bestuursrapportage vooral opvalt is dat er meerdere posten staan vermeld waar geen enkele onderbouwing aan ten grondslag ligt.

Zoals:

  • Voorbereidingskosten nieuw gemeentehuis
  • Transformatie Sociaal Domein
  • Ontwikkelplein Het Hoogland
  • Budget Warmtetransitieplan
  • Gebiedsopgave Hogeland Oost

Voorzitter, dit zijn allemaal posten die nog via een raadsvoorstel richting de raad moeten komen. Waarom is er door het college gekozen om alvast het geld vrij te maken en het dan nog eens inhoudelijk aan de raad voor leggen en te tekenen bij het kruisje?

Bij de voorbereidingskosten voor het nieuwe gemeentehuis komt er nog eens bij dat de raad heeft besloten dat het een groot project is en dat het via het raadsoverleg grote projecten gaat lopen om meer grip op de zaak te houden. We hebben onlangs een memo ontvangen over de besteding van het gevraagde half miljoen en dat roept bij ons nog meer vraagtekens om de middelen op deze wijze vrij te geven.

De mobiele bibliotheek weer in het leven roepen roept bij ons best wel vraagtekens op. Kan het college dit nog eens helder uitleggen waarom het nu wel kan en een paar jaar geleden alles is opgedoekt?

Het voornemen om een subsidierelatie voor 3 jaar aan te gaan met de Gebiedscoöperatie Het Hogeland is voor ons nog geen uitgemaakte zaak. Kan het college toezeggen om een voorstel aan de raad voor te leggen met de diverse afwegingen? En is er ook een uitvoeringsplan opgesteld door de gebiedscoöperatie waarop het subsidiebedrag is gebaseerd?

Tot zover de terugblik en nu een blik op de toekomst.

Voorzitter,

In de inleiding maakt het college gewag van vele miljoenen die naar onze gemeente komen. Echter is er is nog niets en na de val van het kabinet is het ook nog de vraag of al deze gelden wel naar de gemeente toekomen. Hoe kijkt het college hier tegenaan? Hoe hard zijn die miljoenen?

Wij moeten het nog steeds met de woorden van het college doen en hebben als raad nog geen enkele concrete invulling gezien. Hier komt nog bij dat het geen structurele middelen zijn en het dus lastig zal worden om de begroting na 2025 sluitend te krijgen. Hoe denkt het college om de ravijnjaren te kunnen opvangen?

Dat het college hier deels al op voorsorteert door bijv. eenmalig 1,2 miljoen vrij te maken voor Ruimte voor dorpen heeft onze instemming. Het zou goed zijn om binnen de begroting nog eens goed te gaan kijken of je op deze manier nog een aantal jaren structurele middelen vrij kunt maken.

Hetzelfde geldt voor het beleid om kapitaallasten op te nemen. We zien al een aantal jaren dat er plm. 2 miljoen aan kapitaallasten vrijvallen omdat de investering nog niet of niet volledig is uitgevoerd. Is het college bereid om hier ook nadrukkelijk naar te gaan kijken?

Van onze zijde alvast maar een winstwaarschuwing; het is voor ons onbespreekbaar om een lastenverzwaring voor onze inwoners en ondernemers te gebruiken om de begroting de komende jaren sluitend te krijgen. Laat het een uitdaging zijn om als gemeente Het Hogeland eens genoegen te nemen met de onderste positie in het lijstje van de gemeentelijke lasten van in ieder geval de Groninger gemeenten.

Voorzitter, de post personeel speelt door alle P&C documenten heen. Een punt van zorg is de beschikbaarheid van mensen die de diverse ambities kunnen uitvoeren maar wat nog veel belangrijker is om de dienstverlening richting onze inwoners en ondernemers op het gewenste niveau te kunnen houden. Deelt het college onze zorg?

Hoe moeten we de memo van 6 juni lezen in het licht van zowel de jaarrekening, de bestuursrapportage, de kadernota en de ambities? Waar staan we als al deze mutaties doorgevoerd gaan worden? 

Voorzitter,

Als fractie van CDA Het Hogeland vinden we het belangrijk dat onze inwoners centraal staan en actief betrokken worden bij de besteding van de gelden en de uitvoering van het beleid. Op het aardbevingsdossier zien we dat er de afgelopen tijd veel over Groningen en de Groningers is gepraat maar in mindere mate met de Groningers.

Wij vinden het van belang dat er met de Groningers gesproken wordt. Onze inwoners hebben recht om de keuzes die gemaakt gaan worden rondom de invulling van de ereschuld. De inlossing van de ereschuld gaat de inwoners en ondernemers aan en mag geen bestuurlijk feestje gaan worden.

  • Om dit te borgen dienen we een motie in om het college te vragen om een startnotitie participatie ereschuld op te stellen waarin wordt omschreven op welke wijze inwoners van Het Hogeland worden betrokken bij de te maken keuzes. Lees onder aan de pagina de tekst van de motie; mede ingediend door CU, LS, HLC en GL.

Voorzitter, woningbouw is en blijft een punt van zorg, hoe kunnen we als gemeente er een versnelling in aanbrengen?

Verschillende dorpen vragen hier nadrukkelijk om. Niet om allerhande visies maar om woningbouw te kunnen realiseren. Voor een aantal plaatsen zoals Ulrum en Zoutkamp schijnt er licht aan de horizon.

Vorige week is het strategisch dorpsplan Baflo en Rasquert met een intentieverklaring bekrachtigd. We hebben met veel interesse kennis van genomen hoe de inwoners van Baflo en Rasquert samen met de verschillende partijen aan de slag zijn gegaan om na te denken over de toekomst van hun dorp. Dit juichen wij toe maar hoe is de borging dat het niet bij een intentieverklaring blijft en de woorden ook daadwerkelijk omgezet worden in daden zodat het concreet gaat worden en er bijv. ook in Baflo-Rasquert op korte termijn woningbouw mogelijk is?

In de diverse gesprekken die wij hebben met verenigingen en organisatoren van evenementen merken we dat er steeds meer op de van vrijwilligers afkomt. Een aanvraag voor een vergunning van een evenement is haast niet meer te doen, vrijwilligers zien het niet meer zitten om hier nog aan te beginnen.

Kan het college aan de wildgroei van regels voor het houden van evenementen een halt toeroepen en het voor de vele vrijwilligers blijvend mogelijk te maken om de vele mooie evenementen die we in onze gemeente hebben ook voor de komende jaren doorgang te laten vinden. Het kan en mag niet zo zijn dat regelgeving het onmogelijk maakt voor vrijwilligers om evenementen te organiseren. Wij zien dit duidelijk als een onderdeel van de verrijking van het dorpse leven.

Ook een onderdeel van de verrijking van het dorpse leven is het groenonderhoud. Wij zien met belangstelling de evaluatie van het groenbeleid tegemoet en gaan ervan uit dat we dit ruimschoots voor de begroting in de raad kunnen bespreken.

Voor de verduurzaming van het vastgoed is het college voornemens om vanaf 2025 structureel 750.000 euro vrij te maken. Wanneer is er helderheid wat de ambitie is, wat het benodigde bedrag zou moeten zijn en wat is de reden dat dit wordt geboekt op de stelpost kapitaallasten verduurzaming gemeentehuizen? Het gaat toch om alle gemeentelijke vastgoed?

Tot slot voorzitter,

Wij delen de conclusie dat de aardbevingsproblematiek ons aller aandacht verdiend en een grote opgave is. De tweede genoemde grote opgave, de ontwikkeling van de Eemshaven en de Oostpolder, is belangrijk maar wij missen wel de balans tussen de andere gebieden in onze gemeente. Alle dorpen en buurtschappen verdienen de nodige aandacht en vergroting van de brede welvaart.  Als CDA Het Hogeland willen wij er zijn voor alle inwoners en samen werken een brede welvaart voor de gehele gemeente.

Wij wensen het college en de organisatie Gods zegen in de voorbereiding naar de begroting 2024.

 

Motie

Motie; Betrekken inwoners bij keuzes rondom de inlossing van de ereschuld

Datum: 12 juli 2023

Onderwerp: Betrekken inwoners bij keuzes rondom de inlossing van de ereschuld

 

De raad van de gemeente Het Hogeland bijeen

 

Constaterende dat:

• Het rapport van de parlementaire enquêtecommissie 'Groningers boven Gas' recht doet aan de gevoelens en ervaringen van de Groningers;

• De volksvertegenwoordigers en bestuurders van Groninger gemeenten, de provincie en de waterschappen samen een verklaring hebben opgesteld en eisen dat de Groningers recht wordt gedaan en de ereschuld wordt ingelost.

• In meerdere maatregelen uit de Kamerbrief “Nij Begun”wordt voorgesteld dat bewoners inspraak krijgen over de wijze waarop het extra geld wordt ingezet ten behoeve van leefbaarheid en wijkontwikkeling.

 

Overwegende dat:

• Er veel over Groningen en de Groningers is gepraat en het nu belangrijk is dat er mét de Groningers gesproken wordt;

• Het maatschappelijk belang van het compenseren van de gevolgen van de gaswinning groot is.

• Onze inwoners recht hebben om mee te kunnen praten over de keuzes die gemaakt gaan worden rondom de inlossing van de ereschuld;

• Het belangrijk is dat in een vroegtijdig stadium wordt vastgelegd welke afspraken daarvoor vast te leggen; 

• Er ook anderszins initiatieven en plannen voor participatie zijn en worden ontwikkeld 

 

Verzoekt het college om:

• Een startnotitie ‘Participatie Ereschuld’ op te stellen waarin uitgangspunten worden geformuleerd voor het betrekken van inwoners bij de te maken keuzes voor het besteden van de ‘Ereschuld-gelden’;

• Over de uitgangspunten en de op basis daarvan te plannen activiteiten, voor zover deze betrekking hebben op middelen die voor de gehele regio worden ingezet, af te stemmen met onze partners binnen de regio ;

• Waar wenselijk de uitgangspunten aan te laten sluiten bij andere participatie-activiteiten.

• De startnotitie uiterlijk op 1 november 2023 ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad; 

 

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.