CDA Het Hogeland heeft vragen gesteld aan het college over de huisvesting van de brandweer in Baflo.

Tijdens de jaarwisseling hebben de vrijwilligers van het brandweerkorps uit Baflo hun zorg uitgesproken over de onduidelijke situatie rond de bouw van een nieuwe kazerne. Alhoewel de VeiligheidsRegio in principe hiervoor verantwoordelijk is willen we toch aan het college (als deelnemer van de Gemeenschappelijke Regeling GR) een aantal vragen stellen;

Vragen:

1. In het meerjaren-investeringsplan van de VeiligheidsRegio Groningen is nieuwbouw voorzien van de brandweerkazerne Baflo. Waarom is er nog steeds geen helderheid waar de nieuwe kazerne in Baflo gebouwd gaat worden, terwijl hierover in november 2020 toch al een besluit is genomen door de VRG? ( https://veiligheidsregiogroningen.nl/documenten/vergaderstukken/voortzetting-verbouw-kazernes-haren-en-baflo-notitie-november-2020/ )

2. Wanneer is het volgens de planning de bedoeling dat de eerste schop de grond in gaat voor de bouw van de nieuwe kazerne in Baflo? Er was eind 2020 toch een geschikte locatie gevonden of wordt er nog naar een locatie gezocht?

3. Bent u het met ons eens dat er voor de vrijwilligers van het korps op een transparante manier snel duidelijkheid moet komen wat er nu gaat gebeuren?

4. Welke rol speelt de gemeente in deze kwestie rond de nieuwe huisvesting van de kazerne?

5. Wij hebben begrepen dat de kazerne in Baflo ook een standplaats voor een WTS (water toevoer systeem) is, maar dat deze nu gestationeerd staat in Groningen. Klopt dit?

Zo ja, welke gevolgen heeft dit voor dit voor grote branden voor onze gemeente?

Is het dekkingsplan voor het verzorgingsgebied Baflo op dit moment voldoende gewaarborgd?

6. Wil het college zich voor de volle 100% inzetten om samen met de vrijwilligers en de VeiligheidsRegio Groningen tot een oplossing te komen waarbij de brandweerzorg in onze gemeente ook in Baflo vanuit een goede geoutilleerde kazerne kan plaatsvinden?