Iedereen van ons verlangt naar een samenleving waarin ieder kind zorgeloos kan opgroeien. Waarin jongeren zich geen zorgen hoeven te maken over de vraag of hun toekomst wel beter zal zijn dan die van de vorige generaties. Een samenleving waarin we oog hebben voor elkaar. En waarin we kunnen genieten van een drankje op een zonnig terras. Onze boodschappen kunnen doen op de markt. Op onze kleinkinderen kunnen passen. Met vrienden naar een concert.

Dat is het goede samenleven: genieten van de gewone dingen van elke dag die eigenlijk bijzonder zijn. Zorgen voor anderen, voor je omgeving, jezelf ontwikkelen: dat is wat wij allemaal graag doen.

Toch zijn velen van ons niet optimistisch over de toekomst. Is de wereld straks nog een veilige plek om te wonen? Komt dat wat ons dierbaar is niet in de knel door klimaatverandering? Is Nederland straks nog leefbaar? Komt de politiek eigenlijk nog wel voor onze toekomst op?

Ik wil graag bijdragen aan een politiek die het klimaatprobleem heel serieus neemt. Een politiek van verantwoordelijkheid. Want dat is wat ik nu soms mis in politiek Den Haag. Nu zie ik dat sommige politieke partijen kiezen voor zondebokpolitiek. Het klimaatprobleem wordt door hen bij grote bedrijven neergelegd. Zij kiezen voor polarisatie. Een revolutie moet de samenleving helemaal veranderen.

Er zijn ook partijen die weinig of niets willen veranderen. Zij kiezen voor duurzaamheid met de handrem erop. Maar het klimaatprobleem serieus aanpakken zonder de spelregels van de ouderwetse economie te veranderen: dat kan niet. We moeten nu doorpakken op het klimaatdossier en niet het klimaatprobleem afschuiven op toekomstige generaties.

Een politiek van verantwoordelijkheid betekent: je rol pakken in de veranderingen die nodig zijn. Dat kan op heel veel plekken: in het gezin, als consument, op je werk, op de vereniging, als aandeelhouder. Iedereen doet mee. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Ik maak me sterk voor effectieve, eerlijke en gezamenlijke oplossingen voor het klimaatprobleem:

• Effectief: geen maatregelen voor de bühne, maar beleid dat echt werkt.
  • Eerlijk: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.
  • Met elkaar: bedrijven werken samen met de overheid en met de inwoners van Nederland aan verduurzaming. Geen polarisatie, maar coöperatie.

Klimaatbeleid moet echt werken. En voor iedereen werken. We laten niemand achter, iedereen doet mee en kan meedoen.

Kom in actie voor een effectief en eerlijk klimaatbeleid. Steun mijn campagne. Help mee met het uitdragen van mijn verhaal. Doneer. Stem op 17 maart op nr. 17 van het CDA. #HB17

Doneer aan de campagne van Henri!

Doneren voor de campagne van Henri!
Hoeveel wilt u doneren?*

* Verplicht veld

Wist je dat Henri...

• Meer dan 30 podcasts (‘Bontenbal en de Boer’) heeft gemaakt samen met energie-onderzoeker Remco de Boer, waarin ze het energienieuws van de week doornemen
  • Regelmatig columns en opiniestukken schrijft voor verschillende media
  • In maart 2020 samen musiceerde met zowel Marjan Minnesma van Urgenda als Marjan van Loon van Shell
  • Actief is op social media en graag met iedereen in gesprek gaat over effectief klimaatbeleid

Henri’s paspoort

• Henri werd in 1982 geboren in Rotterdam-Zuid in een gezin van acht kinderen.
  • Na de middelbare school studeerde hij natuurkunde aan de Universiteit van Leiden.
  • Sinds 2007 werkt hij in de energiesector, op dit moment als strateeg bij Stedin Groep.
  • Hij is getrouwd en is vader van twee jongens, van 7 en 10.
  • Henri woont nog steeds in Rotterdam (‘op Zuid’) en kent alle mooie en ongemakkelijke kanten van de stad.
  • In zijn vrije tijd maakt hij graag muziek (piano & saxofoon) en leest graag.

Blijf op de hoogte van Henri Bontenbal

Volg Henri Bontenbal!