Dinsdag ging de Tweede Kamer in debat over een groot pakket nieuwe Europese wetgeving om klimaatverandering tegen te gaan. Klimaatwoordvoerder Henri Bontenbal nam deel aan dit debat. Hij trapte af met een stukje geschiedenis en het ontstaan van de Europese Unie waar Europese christendemocraten de grondleggers van zijn. Tijdens het debat werden verder verschillende Europese wetsvoorstellen besproken, onder andere over hernieuwbare energie, emissiehandel en een Europese bossenstrategie.

Europese samenwerking
In het debat onderstreepte Henri het belang van Europese samenwerking bij de strijd tegen klimaatverandering: “De grote vraagstukken van deze tijd, zoals klimaatverandering, kunnen we ook alleen op die manier aan: in lotsverbondenheid met Europa. Samen zijn we sterker en kunnen we meer dan we soms denken. Op het gebied van klimaatbeleid kunnen we als Europa een vuist maken. Ambitieus en effectief klimaatbeleid: dat is een Europese uitdaging en een kans”.

Wetgeving
Het Europese klimaatpakket is een omvangrijk pakket wetgeving. Tijdens het debat plaatste Bontenbal vraagtekens bij de noodzaak van het hoge aantal instrumenten en wetten uit dit pakket. “Teveel instrumenten voor hetzelfde doel kan betekenen dat deze instrumenten elkaar ondermijnen en dat onnodig veel kosten gemaakt worden”, aldus Bontenbal.
De Tweede Kamer zal de komende maanden vaker over delen van het Europese klimaatpakket debatteren. De CDA-delegatie in het Europees Parlement werkt op dit moment ook aan dit pakket wetgeving.

Klik op onderstaande link om de introductie van Henri’s inbreng in het debat terug te kijken:

Henri Bontenbal op Twitter: "Vanmiddag debatteren we over het Europese Klimaatpakket ‘Fit For 55’. Ik ben begonnen met christendemocraten Schuman en Adenauer, beide grondleggers van de EU. Grote mondiale vraagstukken zoals klimaat moeten en kunnen we via Europa aanpakken. https://t.co/YDdoM3IoBU" / Twitter