24 juni 2017

AB-HHNK: Goed meerjarenperspectief met geringe belastingverhoging

De laatste vergadering van het Algemeen Bestuur voor de vakantie stond vrijwel geheel in het teken van de meerjarenbegroting 2018-2021. Het Dagelijks Bestuur had een heel compleet plan voorgelegd met een bijbehorende gemiddelde stijging van de heffingen met 0% in 2018 en 1% in de twee jaren daarna. De CDA-fractie was over het algemeen erg tevreden over de inhoudelijke voornemens. In het bijzonder was het CDA blij over de plannen voor wegenoverdracht, voor water in de stad in het kader van klimaatbestendigheid en voor de relatie met de burger. Ook hebben we een compliment gegeven hoe het nieuwe Klimaat- en Energieprogramma (met bijv. het voornemen om in 2025 100% klimaatneutraal te zijn) erin is verwerkt.

Puntje waar het CDA twijfels bij had, was of het nodig is zo'n 25 extra ambtenaren aan te trekken in 2018. Daarover is afgesproken er voor de behandeling van de begroting 2018 nog eens apart op terug te komen. Nadrukkelijk heeft het CDA uitgesproken z'n best te doen om de gemiddelde belastingverhoging ook voor de jaren 2019 en 2020 op 0% te houden.

Kritisch was de CDA-fractie over de meerjarenplannen rond internationale samenwerking. Er zijn zoveel problemen op de wereld rond sanitatie, rond overstromingen, rond droogte e.d. waar het waterschap kan helpen met al onze kennis en kunde. En er was maar 1 zin in het plan aan gewijd en nergens werd duidelijk dat er extra geld beschikbaar komt, wat het CDA wenst. De dijkgraaf heeft toegezegd hier apart op terug te komen om duidelijk te maken wat er allemaal al (extra) gebeurt.
Uiteindelijk is de meerjarenbegroting unaniem vastgesteld.

Een mooi compliment voor onze CDA-portefeuillehouder Financiën Jan Kramer.