20 december 2016

Allemaal positieve besluiten in laatste vergadering van 2016!

Op 14 december j.l. was de laatste vergadering van het Algemeen Bestuur van dit jaar. De agenda kende vooral reguliere agendapunten, zoals: herziening van enkele peilbesluiten, vaststellen van de heffingsverordeningen 2017, besluiten over een gewijzigd Inkoop- & Aanbestedingsbeleid en verstrekken van krediet voor het Informatiebeleid. Met steun van het CDA is over alle onderwerpen in positieve zin besloten.

Enige bijzondere agendapunt was de kwestie of de gebouwen van het NIOZ (Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee) op Texel wel buitendijks moeten blijven. HHNK gaat de huidige dijk achter het NIOZ langs versterken en nu is de vraag of de overheid er extra geld voor over heeft om de dijk voor het NIOZ langs te leggen. Op deze wijze zou het NIOZ immers beter beschermd zijn tegen toekomstige zeespiegelstijging. Het NIOZ is een prachtig instituut, dat belangrijk werk doet en ook zorgt voor veel hoogwaardige werkgelegenheid in de regio. Het NIOZ wordt ook 100% door de overheid betaald. Maar de dijkverlegging zou zo'n 8 miljoen euro extra kosten en wie gaat dat betalen...?

Anders dan de meeste andere fracties had de CDA-fractie al eerder aangegeven dat we daar wel wat extra geld voor over zouden hebben, als anderen ook zouden meebetalen. Het College had het voorstel om geen extra geld beschikbaar te maken op de agenda geplaatst, maar ter vergadering bleek dat de ministeries van IenM en OCW mogelijk toch een groot deel van het benodigde budget gaan verstrekken. Het besluit is dus nog niet genomen en het CDA blijft voorstander om als HHNK ook bij te dragen aan de kosten voor een nieuwe dijk om het NIOZ te beschermen.