01 december 2018

Begroting 2019 HHNK vastgesteld

2018 november: Het voornaamste agendapunt van onze november-vergadering betrof de vaststelling van de begroting voor het jaar 2019. Er was gelukkig unaniem steun voor de door CDA-portefeuillehouder Financiën Jan Kramer voorstelde begroting. Er werd zelfs geen enkele motie of amendement ingediend! Wel haalde iedere fractie er zijn eigen prioriteiten uit. Voor het CDA waren enkele belangrijke onderwerpen: de acties rond klimaatbestendigheid, de uitvoering van het project Markermeerdijken, de evaluatie van het vaarwegbeheer dat HHNK uitvoert voor de provincie, de internationale samenwerking en de attitude van HHNK in zijn relatie met de omgeving. Uiteraard spaken we ook over de hoogte van de belastingen in 2019. Deze moeten iets meer verhoogd worden dan dit voorjaar was voorzien: 1,5% i.p.v. 0,9%. Uiteraard vond ook het CDA dat niet prettig, maar de extra verhoging is volgens ons wel goed uitlegbaar, door bijv. de CAO-ontwikkelingen en het extra werk van een waterschap vanwege de klimaatverandering. Voor een gemiddeld gezin is de belastingverhoging trouwens minder, zo rond de 1%, wat ongeveer 4 euro op jaarbasis betekent, dus nog steeds heel weinig geld. Volgens de CDA-fractie konden we met de degelijke begrotingsplannen goed het jaar 2019 in en we hebben dus ingestemd met de voorgestelde begroting.
Ander agendapunt was de Kadernota Maaibeleid. HHNK maait waterkeringen, wegbermen en water. Het maaien hiervan heeft niet alleen invloed op bijv. de waterdoorstroming in waterlopen of de stevigheid van een dijk, maar ook op de nabije omgeving, de biodiversiteit en het medegebruik voor bijv. recreatie. Dus was de vraag: maai je vooral zo goedkoop mogelijk, of houd je ook goed rekening met bijv. waterdieren die in het riet leven? Het voorstel was dat de prioritering zou moeten zijn: doelgerichtheid staat voorop, waarna duurzaamheid als tweede volgt en het principe 'oog voor de omgeving' op de derde plek komt. De prioritering betekent dat gestreefd wordt naar een werkwijze waarin alle drie de principes tot hun recht komen. Waar principes echter strijdig of sterk kostenverhogend zijn, gaat het doelgerichte belang voor. Het basisniveau van het effect van maaien moet steeds gewaarborgd zijn: veilige waterkeringen, veilige wegen en een goed functionerend watersysteem. Het voorgestelde maaibeleid om meer rekening te houden met duurzaamheid en de omgeving, gaat wel meer geld kosten, ongeveer 9 ton op jaarbasis. De vraag was dus of we als CDA dat extra geld er voor over hadden... Na enige aarzelingen, hebben we als CDA toch voorgestemd. Het nieuwe beleid gaat in, na nieuwe aanbestedingen, in het jaar 2020.