22 januari 2018

CDA-HHNK ontmoet Minister van Financiën

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van het CDA-Noord-Holland hebben fractievoorzitter Frits Brouwer en fractiesecretaris Ed Jongmans een kort gesprek gehad met minister van Financiën Wopke Hoekstra (ook CDA!). We spraken - tegen de achtergrond van het a.s. verkiezingsgeweld voor de gemeenteraad - over het belang van de waterschappen. De minister zei dat helemaal te beseffen en wees daarbij op het recente hoogwater langs de Nederlandse kust.

De tijd was helaas te kort om van gedachten te kunnen wisselen over het concept-eindrapport “Waterschapsbelastingen: klaar voor de toekomst” van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) van de Unie van Waterschappen, waarin voorstellen staan waarmee het belastingstelsel van de waterschappen toekomstbestendiger kan worden gemaakt. Er zijn bijv. voorstellen dat je bij minder hemelwaterafvoer (door o.a. een gescheiden rioolstelsel) ook minder zuiveringsheffing hoeft te betalen, of dat de kostensystematiek wordt veranderd op basis van een gebiedsmodel.

Binnenkort zal de fractie inbreng leveren op de voorstellen van de Unie van Waterschappen, waarna later dit jaar de definitieve voorstellen zullen worden aangeboden aan het kabinet.