28 februari 2019

Laatste vergadering voor de verkiezingen verloopt voorspoedig

De laatste vergadering van het Algemeen Bestuur voorafgaande aan de waterschapsverkiezingen van 20 maart a.s. kende een lange agenda, met diverse onderwerpen, zoals: peilbesluit Schagerkogge, kwijtscheldingsbeleid ZZP’ers, toekennen krediet vervanging Kwadijkerbrug en wegenoverdracht Hollands Kroon. De eenstemmigheid van het Algemeen Bestuur was echter groot. Er was weinig debat en enkele amendementen op de voorstellen van het Dagelijks Bestuur, bijv. om te proberen in de “Visie op waterveiligheid” nogal wat aandacht voor ecologie toe te voegen, werden - met steun van het CDA - soepel verworpen.
Mooiste agendapunt was eigenlijk “Waterbesparing en onttrekkingsverboden bij droogte en watertekort”. Na de ervaring van de afgelopen droge zomer, hebben we als waterschap met dit besluit een handvat voor de verdere invulling van de landelijke afspraken in de situatie van een watertekort. T.b.v. het instellen van onttrekkingsverboden voor het oppervlaktewater in het landbouwgebied, wordt daarbij gebruik gemaakt van een slimme, door HHNK verzonnen, sleutel: de gewasopbrengst per hectare. Het voorstel had onze volle steun, want zo kan in tijd van schaarste het oppervlaktewater eerlijk worden verdeeld!