19 februari 2017

Weer eens een volle publieke tribune bij HHNK...!

Deze week was de eerste vergadering in 2017 van het Algemeen Bestuur van HHNK. En voor het eerst sinds jaren was er een volle publieke tribune. Dit kwam niet door de reguliere agendapunten. Zo werd het punt “Versterking Waddenzeedijk t.b.v. het NIOZ” niet behandeld omdat de onderhandelingen over extra geld met Rijkswaterstaat en het NIOZ nog lopen. De CDA-fractie hoopt uiteraard dat deze tot een succes leiden. Ook andere agendapunten zoals de "Voorziening Persleidingen en Rioolgemalen" en de "Bestuurlijke visie Zorgplicht primaire waterkeringen" vergden weinig vergadertijd.

De CDA-fractie heeft nog wel speciale mondelinge vragen gesteld over de betrokkenheid van HHNK bij het opstellen van het zgn. Kustpact. Dit pact dat wordt afgesloten tussen de verschillende overheden, gaat aangeven welke functies (wonen, natuur, recreatie,...) in verschillende kustgebieden toegestaan zijn. Onze CDA-fractie wil bijv. niet dat de kust wordt volgebouwd... Tot onze verbazing wordt HHNK in de onderhandelingen over dit Kustpact vertegenwoordigd door het waterschap Delfland. Maar de portefeuillehouder verzekerde ons dat er nog geen beleidswijzigingen bedacht zijn en dat er in mei meer informatie komt.

De volle publieke tribune was er vanwege een presentatie over de versterking van de Markermeerdijken (Hoorn-Durgerdam), waar grote zorg bij de burgers bestaat dat er veel landschappelijk moois verloren gaat. Het CDA-fractielid Ed Jongmans heeft inmiddels nogal wat voorlichtingsbijeenkomsten bijgewoond en het CDA weet dus goed wat er speelt. Binnenkort zal de fractie bepalen wat ze aan het College van Dijkgraaf en Hoogheemraden zal meegeven voor hun besluit over het voorstel dat binnenkort de inspraak in gaat. Belanghebbenden bij dit dijkversterkingproject die daarover met de CDA-fractie van gedachten willen wisselen, kunnen uiteraard met ons contact opnemen.