Terwijl Nederland aan de buis hing voor het grote debat afgelopen woensdagavond, zat ik in debat over Sport. Maar eigenlijk ging het debat vooral over #verenigingen en #vrijwilligers.

Vorige week kwam een onderzoek naar buiten waarin weer staat dat verenigingen onder druk staan. Geen nieuw signaal maar wel een die slecht landt in Den Haag.

Daarom heeft het CDA een jaar geleden een website gelanceerd #VerenigingNederland met onder andere een meldpunt voor problemen waar verenigingen tegenaan lopen. Ook zijn we met ons Wetenschappelijk Instituut en lokale afdelingen gaan schrijven aan een stuk over verenigingen en het belang van ons maatschappelijk middenveld. Met daarin een heel aantal concrete punten om ons verenigingsleven overeind te houden.

Want, als we in onze samenleving geen verenigingen hadden, zouden we vandaag nog de eerste oprichten!

Gevolgen van overheidsbeleid voor verenigingen worden vaak gezien als collateral damage.
We zien dat de overheid verenigingen en bedrijven vaak over één kam scheert. Dat is oliedom, doodzonde en onterecht. Verenigingen zijn geen ondernemingen die winst willen maken. Het zijn mensen die zich vaak onbetaald inzetten voor hun sport, vak, hobby of ander maatschappelijk doel. De enige winst die ze maken is 100% maatschappelijke winst.

Onvoldoende bestuursleden is de meest genoemde reden dat verenigingen zichzelf opheffen. Ze hebben last van wetgeving op allerlei gebieden. Denk aan identiteit (UBO, Wwft), privacy (AVG), trustwetgeving en cyberveiligheid. Zoveel bureaucratie maakt bestuurswerk zwaar en minder aantrekkelijk. Een grotere voetbalvereniging heeft bijna een huisjurist nodig om alle regels op het gebied van antiwitwaswetgeving, financiële verantwoording of voedsel- en warenregels naar de praktijk van het clubhuis te vertalen. En naast deze berg aan regelgeving is de (persoonlijke) aansprakelijkheid van bestuurders groter geworden.

In enkele weken komt onze notitie uit. Misschien niet het belangrijkste probleem van Nederland om op te lossen. Maar het negeren, daar gaan we op lange termijn spijt van krijgen. Daar ben ik van overtuigd!

Een hele fijne Pasen!