Het is tijd voor een wettelijk vergisrecht.

Want vergissen is menselijk, maar toch worden mensen die zich per ongeluk vergissen te vaak hetzelfde behandeld als mensen die doelbewust frauderen. Vaak gaat het mis bij instanties als Belastingdienst, Toeslagen, het UVW, enz. . Instanties die te maken hebben met mensen met een beperkt inkomen. Zij raken verstrikt in een onmenselijk web van bureaucratie en soms ook schulden. De zwakste schouders worden het zwaarst belast. Een behandeling vanuit de menselijke maat is nodig. Enerzijds het recht om vergissingen, zoals een verkeerd vinkje of een het vergeten van een kopie, te herstellen. Anderzijds een klantvriendelijke houding: op tijd reageren, duidelijke informatie geven, een aanvraag ook behandelen als de vergissing hersteld is.

Om dit te bereiken is het gewoon nodig het vergisrecht wettelijk te verankeren. Daarom heb ik het kabinet tijdens het debat over de Uitvoering Sociale Zekerheid gevraagd of zij die noodzaak ook zien. Heel concreet willen wij in Nederland het ‘vergisrecht’ toevoegen aan de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het kabinet wil ook iets dergelijks. Maar de vraag is of dit voor ons ver genoeg gaat. En ja, dit heeft impact op de uitvoering. Dus daar zullen we heel goed over met ze in gesprek moeten. Wat kunnen ze redelijkerwijs om dit mogelijk te maken. De komende tijd gaan we dus sleutelen aan dit initiatief, actief in overleg met de uitvoering.

Ook spraken we over pensioenen en de voortgang van de invoering van de Wet Toekomst Pensioenen. Want de wet is aangenomen en de transitie van oud naar nieuw is een gigantische en complexe operatie. Waar we ook tegen zaken aan gaan lopen die wellicht toch beter of anders moeten. Voor de zomer komt de eerste voortgangsrapportage en ik denk dat het goed is kort daarna weer met elkaar in gesprek te gaan. Vinger aan de pols en proactief bijsturen als dat nodig is.

En hoe hou je balans met een hectische baan? Dat is jezelf toch af en toe dwingen er even oo uit te gaan. Zondag met vriendinnen naar naar het “Weefkesbal”. Fijn iedereen weer even te zien!

Fijne zondag nog!