Van Box 3 tot Spionage!

We begonnen de week met een debat over overschrijdingen als gevolg van Corona en Kinderopvangtoeslag. Geen verassing natuurlijk dat er overschrijdingen zijn maar het proces van de kamer informeren blijft een aandachtspunt.

Dinsdagavond een debat over buitenlandse spionage via mobiele netwerken. Kunnen we dit voorkomen? Ik denk dat het naïef is te denken dat je het 100% kunt voorkomen. Ontwikkelingen gaan als een malle en spionage is geraffineerd. Wel moeten we met elkaar de juiste dingen doen om het te voorkomen. Maar ook dicht bij huis. Tiktok waar ineens lachjes door filmpjes te horen zijn. Die komen er niet zomaar. Er is dus sprake van indringing. En dat op apps die vooral onze kinderen gebruiken. Ik heb dan ook een motie ingediend om hier ons beter tegen te gaan wapenen. Onze kinderen beschermen is voor mij topprioriteit.

Woensdag, belastingen. Mijn mail ontplofte afgelopen week omdat Box 3 op de agenda stond. Ik wil dat er een heffing komt op werkelijk rendement. Zeker met de huidige negatieve rente is er een compleet oneerlijk systeem ontstaan! De staatssecretaris trekt hier nog niet hard genoeg aan dus ook hij kan volgende week een motie tegenmoet zien.

En dan de #toeslagaffaire. De staatssecretaris gaat deze zomer bezinnen over de aanpak. En dat is goed nieuws maar wel veel te laat!
In het debat bevroegen partijen elkaar of ze whatever it costs deze operatie wilde laten slagen. Mijn reactie was de volgende … niet whatever it costs, whatever it takes! Er is namelijk veel meer nodig dan geld. Ook bestuurlijke wil, lef en creativiteit. En juist die componenten missen we. (Bekijk hier het filmpje).

Vrijdag op pad in #Brabant. Eerst mocht ik @landvancuijkboertbewust openen. Een grote eer om te mogen doen en heel trots op deze ondernemers familie Alders in #Overloon.

Daarna naar #Gemert. De boekpresentatie over Harrie Verkampen. En of je nu voor of tegen hem was, hij heeft Gemeente Gemert-Bakel op de kaart gezet! Nooit voor zichzelf, altijd voor de ander. En daar kun je een boek over schrijven. Dank je wel Janine Rechters en Casper Kalb dat jullie dit ook hebben gedaan! Wat een mooi resultaat!

Fijn weekend!