Inbreng debat over initiatiefwetsvoorstel vaste huurcontracten (van PvdA en ChristenUnie)
(alleen het gesproken woord telt)

Voorzitter,

Laat ik duidelijk zijn. Het CDA wil dat vaste huurcontracten weer de norm worden. Een vast huurcontract geeft meer zekerheid en meer bescherming voor een huurder. En vaste huurcontracten dragen bij aan de samenhang en de leefbaarheid in wijken en dorpen.

Maar, voorzitter, het CDA is niet voor een algeheel verbod op tijdelijke huurcontracten. In een aantal gevallen vinden we dat een uitzondering moet kunnen worden gemaakt.

En daarom heeft mijn voorganger twee amendementen ingediend.

1) Om ervoor te zorgen dat er voldoende woonruimte beschikbaar blijft voor mensen die tijdelijk ergens anders moeten wonen.

2) En voor huiseigenaren die niet meer dan één woning verhuren, als zij de woning zelf nodig hebben of willen gebruiken voor hun kinderen of (schoon)ouders.

De initiatiefnemers zijn ons in hun nota van wijziging een heel stuk in tegemoet gekomen. Zij hebben aangegeven ons eerste amendement te kunnen steunen.

Ons tweede amendement zou overbodig kunnen worden, als in het wetsvoorstel wordt opgenomen dat:
uitdrukkelijk in de huurovereenkomst is bedongen dat de verhuurder de huurovereenkomst na afloop van de bij dat beding overeengekomen termijn kan opzeggen ten behoeve van bewoning door een bloed- of aanverwant in de eerste graad van de verhuurder.
Ik ben benieuwd hoe de initiatiefnemers hier tegenover staan.

Voorzitter,

Wij willen dat deze wet de eindstreep haalt. En zijn daarom in overleg gegaan met de initiatiefnemers om te zoeken naar een middenweg om er samen uit te komen in het belang van bestaanszekerheid van huurders.

Waarbij voor ons de situatie van mensen die bijvoorbeeld op latere leeftijd gaan samenwonen, vaak met kinderen en allebei met een eigen huis, zwaar weegt. Wij zouden het een waardevolle toevoeging vinden om in deze situatie eenmalig de mogelijkheid te bieden om de eigen woning tijdelijk te verhuren. We hebben hiervoor een amendement voorbereid en vertrouwen erop dat we hier met de initiatiefnemers uit kunnen komen.

Het amendement van de VVD waar wij onder staan gaat voor de initiatiefnemers zover dat wanneer dit wordt aangenomen, zij de wet in zullen trekken. Dat is niet de intentie van het CDA.
We vertrouwen erop met ons voorstel de middenweg gevonden te hebben en blijkt dat voor de initiatiefnemers inderdaad het geval, dan zullen we het amendement van de VVD niet meer mee indienen.