Schriftelijke vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst over het bericht 'Beleidsmakers en wetenschappers: afschaffen btw op groente en fruit is 'effectief en uitvoerbaar'' (1).

1. Hoe rijmt u de conclusies van het SEO-onderzoek dat het effect op de verkoop van groente en fruit minimaal zal zijn (4%) na btw-verlaging, met de oproep van een groep beleidsmakers, artsen, wetenschappers en organisaties met kennis van de materie, dat de btw-afschaffing op groente en fruit wel degelijk hard nodig is en een groter effect tot gevolg zal hebben?
  2. Kunt u het verschil van inzicht toelichten, dat volgens ondertekenaars de btw-verlaging uitvoerbaar is, terwijl die volgens het onderzoek van SEO veel juridisch gesteggel met zich mee zal brengen?
  3. Bent u in gesprek met de groep ondertekenaars om hun inzichten op te halen?
  4. Bent u van mening dat een bundeling van kennis en ideeën kan leiden tot versnelling in de invoering?

(1) https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/beleidsmakers-en-wetenschappers-afschaffen-btw-op-groente-en-fruit-is-effectief-en-uitvoerbaar~bf6cbaf9/