Schriftelijke vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de staatssecretaris Toeslagen en Douane over het bericht ‘Ombudsman: financiële hulp regelen vaak te moeilijk voor ouderen’.

1. Bent u bekend met het bericht ‘Ombudsman: financiële hulp regelen vaak te moeilijk voor ouderen’? (1)
  2. Herkent u het signaal dat het voor ouderen vaak te moeilijk is om bij de overheid financiële hulp aan te vragen, zoals zorg- en huurtoeslag of een aanvulling op het inkomen?
  3. Herkent u het soortgelijke signaal dat door de Inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) in haar eerste rapport (2) is afgegeven?
  4. Hebt u voldoende inzicht in de groep mensen om wie het gaat en welke inkomensvoorzieningen het betreft?
  5. Hebt u voldoende inzicht in de redenen dat deze inkomensvoorzieningen niet worden aangevraagd of lastig aan te vragen zijn?
  6. In hoeverre speelt dit probleem alleen bij ouderen? Welke andere groepen hebben moeite met het aanvragen van financiële hulp bij de overheid?
  7. Kunt u aangeven hoe groot het ondergebruik is van de zorgtoeslag en de huurtoeslag? Hoe recent zijn deze cijfers?
  8. Deelt u de mening van de Nationale Ombudsman dat een van de oplossingen is dat de overheid proactief contact opneemt via de telefoon of via huisbezoeken om ouderen te helpen met het aanvragen van inkomensvoorzieningen? Zo nee, waarom niet?
  9. Kunt u aangeven wat er komende tijd wordt gedaan om te stimuleren dat ouderen én op de hoogte zijn van bestaande financiële regelingen, maar ook hóe actief hulp wordt geboden aan ouderen die het zonder hulp niet lukt om een aanvraag te doen? Kunt u dit uitwerken in concrete acties in de tijd met daaraan gekoppelde doelstellingen? Oftewel, wanneer zijn we tevreden en wat doen we als we deze doelstellingen niet halen?

(1) https://nos.nl/artikel/2432860-ombudsman-financiele-hulp-regelen-vaak-te-moeilijk-voor-ouderen
(2) https://www.inspectiebtd.nl/actueel/nieuws/2022/06/20/tijd-voor-een-goed-gesprek