22 mei 2023

CDA Tilburg pleit voor burgerberaad in plaats van direct vuurwerkverbod

In de Tweede Kamer heeft het CDA al eerder gepleit voor het burgerberaad. In de Tilburgse politiek deden we dat vanavond.

Een burgerberaad is een nieuw platform waarbij we burgers aan de voorkant van een besluit intensief betrekken en hun mening vragen. Het is bij uitstek een middel om betrokkenheid te vergroten en samen tot oplossingen te komen. Politici die burgers vertrouwen. Een overheid die luistert naar inwoners en hen om hulp durft te vragen. Dat is een nieuwe bestuurscultuur.

De overlast van vuurwerk is bij iedereen bekend en dus zijn we op zoek naar nieuwe tradities. Onze motie roept op om inwoners in onze stad een voorstel te laten doen op welke manier we oud en nieuw kunnen vieren, zonder dat dit gepaard gaat met veel overlast.

Hoe creëren we een feest dat voor iedereen leuk is met regels die we wel kunnen handhaven? Helaas haalde deze motie geen meerderheid. Partijen hebben er voor gekozen om zelf de beslissing te nemen en stellen een vuurwerkverbod in. Aangezien dat niet te handhaven is, ziet oud en nieuw er de komende jaren waarschijnlijk nog steeds hetzelfde uit. Blijven inwoners doen wat ze deden, en staan de voor- en tegenstanders nog steeds tegen over elkaar. Samen maken we Tilburg!

Lees de motie hier: Actuele+Motie+7+-+Burgerberaad+viering+Oud+en+Nieuw (notubiz.nl)