26 januari 2023

Verslag milieucafé met fractievoorzitter Ineke Couwenberg 26 januari 2023

Donderdag 26 januari 2023 organiseerde het Milieucafé Tilburg onder andere een discussie over vuurwerk. Daar was onze fractievoorzitter Ineke Couwenberg bij. Met de kruitdamp van Oudjaar nog vers in het geheugen ging de discussie over de wenselijkheid van een vuurwerkverbod.

Als Tilburgse CDA zien wij een vuurwerkverbod in Tilburg nu niet als oplossing en zet het groepen in de samenleving tegenover elkaar. Alleen landelijk beleid kan ervoor zorgen dat je een vuurwerkverbod ook kunt handhaven, dat vinden wij een belangrijke voorwaarde. Iets verbieden waarvan je weet dat je het niet kunt handhaven is slecht voor een betrouwbare overheid en geeft onze jeugd verkeerde signalen. We moeten met experimenten proberen in samen een weg te vinden om de traditie van vuurwerk aan te passen zodat iedereen zich er in kan vinden. Daar willen we energie in stoppen. Dit proces heeft tijd nodig, daar koppelt het CDA Tilburg geen datum aan.