23 juni 2023

Terugblik Brusselreis CDA 2023

Als onderdeel van de training 'CDA en Europa' stond op 22 en 23 mei een excursie naar Brussel op het programma. Onder leiding van Marc Haverkamp (HRM) en Jan Berendsen (CDA Academie) werd aan de gemêleerde groep van 14 personen tussen de 19 en 77 jaar een interessant programma aangeboden over hoe de Europese Unie in de praktijk werkt.

De aftrap werd gegeven op de Nederlandse ambassade door de Permanente Vertegenwoordiging, die bestaat uit 120 personen vanuit alle ministeries in Den Haag. Zij zijn de schakel tussen Den Haag en de Europese Unie. Samen met de andere lidstaten onderhandelen zij over voorstellen waarbij de belangen van Nederland uitgedragen worden en omgekeerd wordt teruggekoppeld hoe andere lidstaten tegenover de voorstellen staan. De Nederlandse vertegenwoordiging is van hoog niveau, wat eraan bijdraagt dat Nederland een grotere rol speelt dan op basis van inwoneraantal verwacht zou worden. ’s Avonds werden tijdens het eten interessante gesprekken gevoerd met leden van de CDA-delegatie.

Dinsdag startte de dag bij het Europees Parlement en was de eerste afspraak met Europarlementariër Esther de Lange, waarbij snel duidelijk werd hoeveel ervaring zij heeft in Brussel en ook hoe gedreven ze is. Ze vertelde over haar loopbaan binnen het parlement en over haar rol als coördinator van 'Fit for 55': de vertaling naar wetgeving van de ambities van de Green Deal. Naast een groene transitie vraagt zij ook aandacht voor de sociale transitie, want niet iedereen heeft de financiële middelen om te verduurzamen. Ze benadrukt, dat we als klein land de grote uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden, niet alleen kunnen oplossen. Hierna kreeg Dirk Gotink het woord. Hij is woordvoerder van Manfred Weber (Europese Volkspartij) en vertelde o.a. over hoe het sentiment van Nederland na het referendum veranderde in een meer kritische houding tegenover de EU. Bovendien zijn er grote zorgen over klimaatverandering, maar elk land heeft last van andere aspecten, zo heeft Zuid-Europa te maken met waterproblemen, die daar van invloed zijn op de landbouw. Tenslotte is hij van mening dat de zichtbaarheid van Brussel vergroot kan worden, zo is Duitsland bijvoorbeeld veel meer bezig met het in beeld brengen van Europa in het nieuws.

Vervolgens was het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) aan de beurt: waar alle provincies van Nederland samen vertegenwoordigd zijn. De Europese Commissie maakt elk jaar een programma van wat er het komende jaar verwacht wordt, dus daarop bereidt HNP zich voor. Wat in Brussel gebeurt wordt door vertaald naar de aanpak in Nederland; soms is er een gemeenschappelijk belang, soms specifiek voor de provincies. De dag werd afgesloten bij de Europese Commissie met Jori Keijsper, de communicatieadviseur van Eurocommissaris Frans Timmermans. Zij legde uit hoe de Europese Commissie in elkaar zit en vertelde over de kern van de Green Deal. Daarna was er gelegenheid om vragen te stellen. Met een rugzak vol indrukken vertrok de groep daarna weer naar huis. Marc en Jan werden hartelijk bedankt voor het organiseren van deze reis.

Niets gevonden voor "".