De CDA Academie heeft speciaal voor fractievoorzitters van het CDA een nieuwe cursus fractievoorzitterschap ontwikkeld. Deze cursus gaat in op de rollen van de fractievoorzitter. Welke rollen zie je? Hoe zien anderen dat en wat wordt er in de verschillende rollen van jou verwacht?

Uitgebreid staan we stil bij de feitelijke situatie waarin jij je bevindt. We gaan kijken naar je fractie en geven je handvatten om van je fractie een echte CDA-fractie te maken die zijn doelen en idealen gaat realiseren. Er is ruimte om daadwerkelijk aandacht voor iedereen te hebben en ook te kunnen oefenen met de verschillende rollen die de fractievoorzitter zal vervullen. De cursus kenmerkt zich door een combinatie van bewustwording en oefening, uiteraard met een verbinding met het CDA-gedachtegoed en de gelegenheid te bouwen aan een eigen netwerk van fractievoorzitters.

Deze training is voor huidige fractievoorzitters en voor leden die de functie ambieren over te nemen.

Volgende training

De volgende training wordt gegeven op:

• Datum: zaterdag 25 mei en 8 juni.
  • Tijd: 9:30-16:00 uur
  • Locatie: Eenhoorn Meeting Center
  • Adres: Barchman Wuytierslaan 2 te Amersfoort
  • De kosten voor vier dagdelen, inclusief lunch en catering, zijn 175,- euro

In vier dagdelen wordt er ingegaan op de volgende onderdelen:

1. CDA Leiderschap - Doelen bepalen aan de hand van program/kiezer/achterban
  2. Politiek Leiderschap - Het speelveld verkennen: wie spelen er mee, wie kom je tegen, hoe zet je het in, wie zijn vrienden?
  3. Bestuurlijk Leiderschap - Het politieke bedrijf: waar heb je mee te maken? En integriteit
  4. Persoonlijk Leiderschap – Timemanagement en intervisievaardigheden.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn

• Wat is het verschil tussen raadslid zijn en fractievoorzitter zijn?
  • (politiek) Leiderschap: Hoe stel ik mijn politiek doel vast en hoe leg ik verantwoording af?
  • Hoe moet je werken met een team (dat je niet kiest)
  • Schaken op het politieke speelveld: Hoe krijg ik een meerderheid, en wat is mijn rol als fractievoorzitter daarin?
  • Schakelen tussen politieke doelen en democratische processen (eerste aanspreekpunt bij calamiteiten bijvoorbeeld)
  • Hoe ben ik een boegbeeld voor de buitenwereld?

Doel en doelgroep

Het doel is om competenties te verwerven zoals: authenticiteit, omgevingsgerichtheid, communiceren, leiderschap en nog meer competenties die belangrijk zijn voor de rol als fractievoorzitter. De doelgroep is dan ook (beginnende) fractievoorzitters.

Vorm van de cursus

4 dagdelen (cursusbijeenkomsten)