Koning leest de Troonrede
08 april 2024

Prinsjesdag en troonrede met Theo Bovens - 50/50 CDJA

Het 50/50-project geeft enorm veel kansen. Dat heb ik afgelopen september mogen merken toen ik, op uitnodiging van Theo Bovens, aanwezig mocht zijn bij de Troonrede. Theo en ik zijn in maart aan elkaar gekoppeld in het kader van het 50/50-project. We hebben met elkaar afgesproken om in september te beginnen vanwege onze drukke agenda's. En wat is nu een betere manier om het project af te trappen dan samen naar Prinsjesdag te gaan?

Voor mij is het een enorme eer om Prinsjesdag van binnenuit mee te maken. We trapten de dag vroeg in de ochtend af bij de Prinsjesdagviering in de Grote Kerk. Verschillende geloofsgemeenschappen hebben daar elk hun eigen plek. Na de viering zijn we, gezamenlijk met een aantal andere Eerste Kamerleden, naar het gebouw van de Eerste Kamer gelopen voor koffie en gebak. Tegen 11 uur zijn we richting de Koninklijke Schouwburg gaan lopen. Eenmaal binnen begint het grote wachten. Buiten is immers de parade nog bezig en moet de Koninklijke familie zich nog van paleis Noordeinde naar de schouwburg begeven.

Gasten, Kamerleden en andere mensen uit het openbaar bestuur lopen door elkaar heen in de zaal. Dat mag totdat de voorzitter van de Eerste Kamer de verenigde vergadering opent. Dan moet iedereen zitten. Na binnenkomst van de leden van het kabinet loopt de Koning, begeleid door de commissie van in- en uitgeleide, onder trompetgeschal de zaal binnen. Het is bijzonder om dat allemaal zelf te mogen meemaken in de zaal. Je bent immers gewend die momenten vanaf de tv of je telefoon te bekijken.

We sloten de dag af door met de Eerste Kamerfractie van het CDA te gaan eten. Daar wordt ook al snel, net als op CDJA-bijeenkomsten, gewoon de politiek van dat moment besproken. Een geruststellende gedachte! ;)

Kevin Klinkspoor

Niets gevonden voor "".