06 maart 2022

Jonathan, jong en ambitieuze CDA-er‘

Politiek? Dat is suf en voor oude mensen’

Deze uitspraak komt zeker niet uit de mond van Jonathan van Elburg. Hij is niet alleen de jongste deelnemer aan de gemeenteraadsverkiezingen van Ommen, maar ook al jaren zeer geïnteresseerd in en betrokken bij de plaatselijke politiek. Voor een jongen van 18 jaar best bijzonder.

“Mijn grootste motivator is eigenlijk om het stereotype te ontkrachten dat politiek iets is voor oude mannen in nette pakken”, zegt Jonathan met een grote glimlach. “Op het Vechtdal College kreeg ik de kans om mee te gaan naar het Europees Parlement in Brussel en dat maakte veel indruk op mij”, vertelt Jonathan over de excursie die het CDA Ommen en Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik destijds mogelijk hebben gemaakt. "In Brussel worden beslissingen genomen die effect hebben op heel Europa en dat boeit me enorm. De reden om me nu verkiesbaar te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen is vooral om invloed te hebben op mijn leefomgeving. Door mij in te zetten voor onze mooie gemeente, hoop ik Ommen een stukje mooier en beter te maken voor iedereen.”

Dat het niet bij loze woorden blijft bewijst Jonathan. Zijn grote wens was om een calisthenics park te realiseren. Hij is groot fan van deze sport die je het beste kan omschrijven als een combinatie van turnen en fitness. Je traint je hele lichaam met een minimum aan toestellen waarbij grotendeels gebruik wordt gemaakt van het eigen lichaamsgewicht. Om deze sport te kunnen beoefenen fietste hij jarenlang naar Hardenberg waar al zo’n park gerealiseerd is. Dit kon anders en Jonathan heeft de gemeente bestookt met zijn ideeën voor een dergelijk park.

Ko Scheele (CDA wethouder met sportvoorzieningen in zijn portefeuille) was niet ongevoelig voor het jeugdig enthousiasme en zag het belang in van een dergelijk park waarmee een gezonde leefstijl wordt gestimuleerd. Iedereen moet kunnen sporten is de insteek van de gemeente Ommen. Lang verhaal kort, Jonathan kreeg het voor elkaar dat er in onze stad nu een prachtig calisthenics park ligt. Dit succes smaakte naar meer en de stap naar het CDA was gezet. Jonathan wil zich de komende periode graag richten op het realiseren van padelbanen en een skeelerbaan, zodat er nog meer te kiezen valt voor sportliefhebbers in Ommen.