22 april 2024

Ondersteun ook verenigingen bij verduurzaming

Vandaag voeren we een themadebat over een diversiteit aan onderwerpen rondom Klimaat en Energie. Het CDA kiest voor een samenleving waar inwoners elkaar de ruimte geven en geen claims leggen op de gemeenschappelijke ruimte. Een samenleving waarin het maatschappelijk middenveld weer sterker wordt en waar vrijwilligers en verenigingen of stichtingen maximaal ondersteunt worden in hun toekomstgerichte ambities. Centraal staat de ontmoeting en het verminderen van regeldruk.

De eerste raadsbrief waar het CDA de aandacht op wil vestigen is die over het opladen van auto’s met private stroom op openbaar terrein. Wij zijn blij met het collegestandpunt, de openbare ruimte is immers van ons allemaal is en niet van één iemand specifiek. Wat het CDA betreft moet voorkomen worden dat mensen één of meerdere parkeerplaatsen voor hun huis claimen. Wij hebben meldingen ontvangen dat daardoor burenruzies ontstaan. Het CDA kiest voor een inclusieve samenleving. Mensen met een invalideparkeerplaats hebben nu al recht op een vast parkeerplaats voor de deur. Als CDA zouden we het logisch vinden dat er een mogelijkheid komt zodat deze mensen desgewenst hun auto voor de deur via een vaste kabelgoot kunnen opladen. Ook denken we aan onze visueel beperkte mede-inwoners, zij moeten veilig over de stoep kunnen lopen, zonder gevaar te struikelen over losliggende kabels.

Dan de raadsbrief over het energieloket voor bedrijven en instellingen. Een heel goed initiatief om onze ondernemers en instellingen maximaal te ondersteunen bij het toekomstgerichte duurzame ambities. Wat opvalt is dat in de 2e alinea van de samenvatting en midden op pagina 2 het woordje “verenigingen” bijna achteloos wordt genoemd. Op de website “Duurzaam bouwloket” waarnaar wordt verwezen komt dat woord “vereniging” helemaal niet meer terug, daar staat slecht bedrijven en instellingen. Om bedrijven te bereiken worden bijeenkomsten georganiseerd en is op genoemde website een “ondernemersloket” naast een “particulierloket” ingericht. Het CDA vindt het belangrijk dat ook verenigingen goed worden ondersteund in het toekomstgerichte ambities. Als het aan het CDA ligt wordt er ook een "verenigingen of stichting loket" toegevoegd aan de website met specifieke aandacht voor verenigingen waarvan het bestuur meestal bestaat uit vrijwiligers. En welke andere communicatieve inzet het college gaat doen om deze doelgroep te ondersteunen in haar toekomstgerichte duurzame ambities.

De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de lokale aanpak invoering zero-emissiezone binnenstad Zwolle. Het college heeft besloten 2025 als leerjaar te benutten en dat jaar nog geen strenge maatregelen op te leggen. Daar is het CDA blij mee en het geeft lucht bij verschillende ondernemers en organisaties. Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners elkaar in de binnenstad kunnen ontmoeten bij evenementen. Podia met bands, Zwolse Halve Marathon en Carnaval maken voor het CDA-onderdeel uit van onze volkscultuur, daar ontmoeten we elkaar en genieten samen van de toffe sfeer die Zwolle kenmerkt. Ook hier zijn het, net als bij verenigingen die duurzamer willen worden, meestal vrijwilligers die deze evenementen als bestuur mogelijk maken. Nu moet ieder jaar een nieuwe ontheffing worden aangevraagd via een landelijk (meestal bureaucratisch) loket. Het CDA wil graag weten of het college bereid is om voor evenementen een meerjarige lokalen onthfeffing te onderzoeken zodat de regeldruk voor deze vrijwilligers niet hoger wordt.