05 juni 2023

CDA: Benut de kansen in de regio Zwolle voor een nieuwe outdoor evenementenlocatie

Het CDA roept het college op om de zoektocht naar een nieuwe outdoor evenementenlocatie te verbreden naar de regio in plaats van alleen de gemeente.

De belangrijkste outdoor evenementenlocaties van Zwolle, de Wythermerplas, park Wezenlanden en het Ter Pelwijkpark, lopen tegen hun maximale capaciteit aan. Er is weinig ruimte in de stad beschikbaar voor ondernemers om nieuwe evenementen te organiseren. Een goed voorbeeld hiervan is de Wythmenerplas. Alle drie de vergunningen zijn aan dezelfde ondernemer vergund, en hiermee is direct de maximale capaciteit bereikt. Op dit moment liggen ook veel terreinen dicht bij de stad, wat vaak zorgt voor overlast.

‘’In Nederland zijn genoeg voorbeelden waarbij samenwerkingen tussen gemeentes voor goede evenemententerreinen gezorgd heeft.’’ aldus Maxim van der Veen, raadslid namens het CDA. ‘’Zo ligt in Biddinghuizen een evenemententerrein waar al jaren grootschalige evenementen kunnen worden georganiseerd. Deze continuïteit geeft zekerheid aan betrokken partijen. Onze fractie ziet mogelijkheden om samen met de regio Zwolle (bestaande uit 40 gemeenten) een soortgelijke voorziening mogelijk te maken. “Een onderzoek naar de mogelijkheden zou een mooie eerste stap zijn.’’