Format Socials - TEST DESIGN
20 juni 2023

CDA wil zekerheid over brandveiligheid zonnepanelen

Hoe veilig zijn Zwolse huizen met zonnepanelen? Acht huizen in een wijk in Arnhem zijn zondag 18 juni door brand volledig verwoest. De daken van deze huizen waren volledig bedekt met zonnepanelen. CDA Zwolle wil weten hoe het in Zwolle gesteld is met de brandveiligheid van huizen met zonnepanelen.

Risico´s in Zwolle

CDA-raadslid Maxim van der Veen wil van het college weten hoeveel huizen in Zwolle ook onder dit risico vallen. “Bij hoeveel woningen in Zwolle is er sprake van een dak dat volledig is bedekt met zonnepanelen?”

Brandweer luid noodklok

De brandweer heeft na deze grote brand de noodklok geluid en zegt steeds vaker tegen dit grote probleem aan te lopen. Uit cijfers blijkt dat vorig jaar bij 35 branden het blussen werd vermoeilijkt doordat de daken helemaal volg lagen met zonnepanelen. Dit jaar alleen al is dit getal opgelopen tot 55. Het CDA wil weten of het college samen met de brandweer nadenkt over maatregelen. “Op welke manier kunnen we bij huidige en nieuwe huizen of bouwprojecten het risico op brand zo klein mogelijk houden.”

Tijd voor regels

Het CDA stelt voor dat in Zwolle gekeken wordt naar lokale regels voor zonnepanelen. Het CDA verwacht dat met zulke regels het risico op branden als in Arnhem zoveel mogelijk voorkomen wordt.