18 maart 2024

Meedoen op de arbeidsmarkt: Kijk wie in beweging te krijgen is en help die naar passende werkplek

Vandaag bespreken we in de raad de herijking visie op arbeidsparticipaite. En om met de deur in huis te vallen: Hoewel sommige zaken best goed zijn, zijn we als fractie toch best geschrokken van een heel aantal bevindingen. In Zwolle zien we helaas nog steeds een aanzienlijk aantal mensen aan de zijlijn staan, zelfs in deze gespannen arbeidsmarkt. Het vinden van passende werkplekken voor inwoners die kunnen uitstromen naar de arbeidsmarkt blijft een uitdaging, en de begeleiding naar werk loopt soms vast. Juist daarom is het belangrijk om goed en scherp beleid te hebben, zodat er geen grijze gebieden blijven bestaan met wie waarvoor verantwoordelijk is en mensen niet tussen wal en schip belanden. En dat scherpe beleid, met heldere doelstellingen, ontbreekt op een heleboel terreinen. Daar moeten we dus mee aan de slag. Gelukkig wordt er in de tussenrapportage eerlijk gekeken naar waar nu de problemen zitten. Het erkennen van de problemen is ten slotte de eerste stap naar de oplossing.

Er is werk aan de winkel wat betreft het helder formuleren van opdrachten en het creëren van een gezamenlijk systeem voor registratie en monitoring. Een gebrek aan regie en duidelijke doelen maakt het moeilijk om een overzicht te behouden. Met het sociaal domein hebben we inmiddels een dashboard met duidelijke parameters, wellicht is dit ook wel iets voor het dossier participatie.

Het CDA staat achter de visie dat zoveel mogelijk inwoners moeten kunnen participeren, bij voorkeur in reguliere banen. Echter, we moeten erkennen dat er in Zwolle ook inwoners zijn die hoe dan ook niet aan het werk zullen gaan. In zo'n tijd van krapte, zowel op de arbeidsmarkt als binnen onze eigen ambtelijke organisatie, moeten we misschien de moed hebben om te erkennen dat we niet alle inwoners kunnen helpen. Onze middelen zijn beperkt en we moeten prioriteit geven aan diegenen die wel in beweging te krijgen zijn. Dit betekent niet dat we deze mensen aan hun lot overlaten. We blijven een stad voor alle Zwollenaren en zullen hen ondersteunen, maar we moeten ook realistisch zijn over wat haalbaar is. Het blijft overigens van belang dat deze inwoners voldoen aan hun verplichtingen, zoals de inlichtingenplicht.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die het CDA wil benadrukken richting het nieuwe beleid:

  • Als het CDA-prioriteiten moet stellen - omdat onze eigen middelen en mensen ook beperkt zijn -, vinden we een heldere opdracht en begeleiding voor statushouders van groot belang. Met name gezien de verwachte toename van deze groep. Werk kan helpen bij het inburgeringsproces en moet daarom centraal staan in ons beleid. Wellicht dat TIEM hier een rol in kan spelen, maar dan moet dat dus wel helder verwoord worden, zodat het schip niet weer strandt.
  • Mensen in beweging krijgen richting werk, is stap 1. Maar mensen in beweging houden is minstens zo belangrijk. Er wordt een kleine alinea gewijd aan dit thema, maar wat het CDA betreft mag dit echt een focuspunt zijn. Ons eigen onderzoek laat zien dat er verschillende pilots ook lopen bij andere gemeenten op dit gebied, dus de oproep aan het college ook om deze te volgen en ervan te leren.
  • En hoewel het niet bij de vier aanbevelingen staan, gaat mijn fractie ervan uit dat er niet alleen gewerkt wordt aan het kader voor het SWT, maar ook voor TIEM, zodat de onduidelijkheid die daar heerst weggenomen kan worden.

Het CDA ziet er naar uit hoe alle conclusies verwerkt worden in het uiteindelijke beleid en wenst het college veel wijsheid met het verder uitwerken daarvan.

Bijdrage debat: Herijking visie op arbeidsparticipatie 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.