27 maart 2024

Meer aandacht voor maatschappelijke diensttijd onder jongeren

De fracties van CDA en Volt willen meer aandacht voor de Maatschappelijke diensttijd (MDT) onder Zwolse jongeren. De fracties stellen daarom schriftelijke vragen aan het college. Ze willen bijvoorbeeld weten welke initiatieven er momenteel zijn, hoe deze gepromoot worden en hoeveel Zwolse jongeren er deelnemen.

'Niet alleen draagt de Maatschappelijke Diensttijd bij aan de persoonlijke groei en ontwikkeling van jongeren', aldus CDA-raadslid Laura van de Giessen, 'maar ze dragen met hun deelname ook een steentje bij aan de samenleving. Daarmee is de Maatschappelijke Diensttijd een win-win situatie'.

‘Vanuit mijn eigen ervaring met Impacter en Futureproof en mijn gesprekken met jongeren die hebben deelgenomen aan deze initiatieven, weet ik hoe Maatschappelijke Diensttijd jongeren in Zwolle inspireert en helpt groeien’, volgens Volt-Raadslid Cankut Ercan, ‘Wij willen dat alle jongeren in onze stad deze waardevolle kans krijgen. Het is ook onze taak om te zorgen dat Zwolse jongeren deze kans niet missen’.

De maatschappelijke diensttijd is een landelijk programma dat jongeren de kans biedt om zich vrijwillig in te zetten voor de samenleving, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle ervaringen opdoen en persoonlijke vaardigheden ontwikkelen. De MDT helpt jongeren hun draai te vinden in de samenleving en vergroot hun maatschappelijke betrokkenheid.