18 juli 2023

CDA, Swollwacht, CU en GL stellen vragen over brief omwonenden Turfmarkt

De eigenaar van Turfmarkt 14 heeft op 6 april een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het verwijderen van een dukdalf en het plaatsen van 2 nieuwe meerpalen.
Op 30 juni 2023 ontvingen burgemeester, wethouder en de raad een brief van de omwonenden van de Turfmarkt 14 waarin werd opgeroepen om alles rondom deze vergunning onder een vergrootglas te leggen.

Wij nemen deze oproep erg serieus en willen daarom het college de volgende vragen stellen:

• De vergunning is op 6 april 2023 aangevraagd. De omwonenden stellen dat de aanvraag afgewezen zou moeten worden omdat verwijdering van een dukdalf niet is toegestaan. Normaliter wordt binnen 8 weken op een aanvraag beslist als deze niet ingewikkeld is. Het feit dat omwonenden op 30 juni onze hulp inroepen doet vermoeden dat er nog geen besluit genomen is. Kunt u aangeven wat de status van deze aanvraag is?
  • De omwonenden hebben nadrukkelijk om een persoonlijk gesprek gevraagd. Heeft dit gesprek inmiddels plaatsgevonden?
  • De aanvraag van de vergunning is gebaseerd op de herziening van bestemmingsplan “Woonboten en walgebruik”. In de beslisnota stond vermeld dat met de herziening een aantal punten werden gecorrigeerd en dat de gevolgen klein van aard waren. Dat er daarom geen overleg met de buurt heeft plaatsgevonden. Maar er hoefde niet gecorrigeerd te worden op deze locatie en de gevolgen waren niet klein van aard voor de omgeving. Is het college dat met ons eens?
  • In de beslisnota werd ook niet vermeld dat de aanpassing van het bestemmingsplan betekende dat de kwaliteitsomschrijving van het gebied, zoals die in het oorspronkelijke plan opgenomen was, werd losgelaten. De ligplaats van Turfmarkt 14 werd buiten de grens van het beschermd stadsgezicht getrokken en de kwalitatieve bescherming van het gebied werd daarmee losgelaten. Heeft het college overwogen om de bestemmingswijziging ongedaan te maken en de eigenaar van de Turfmarkt 14 schadeloos te stellen? Er worden in het algemeen belang wel vaker kosten gemaakt om fouten te herstellen.
  • Vorig jaar is de omgevingsvergunning voor de moderne watervilla verleend nadat mijn fractie samen met D66 en de Christen Unie op de laatste dag van de beslisperiode schriftelijke vragen heeft gesteld om te voorkomen dat de vergunning van rechtswege zou moeten worden verleend en de omwonenden weer beperkt zouden worden in hun bezwaarmogelijkheden. Kunt u ons toezeggen dat een van vergunningverlening van rechtswege hier niet aan de orde zal zijn?