04 juli 2023

Oog voor vluchtelingen én Zwollenaren

In de afgelopen jaren heeft Zwolle zich bewezen als een gastvrije stad die openstaat voor mensen die huis en haard hebben verlaten vanwege oorlog, geweld en vervolging. En daar is de fractie trots op. Tegelijkertijd is het belangrijk dat we vandaag het gesprek voeren over hoe we op de lange termijn vluchtelingen willen opvangen. De vluchtelingenkwestie blijft namelijk actueel, want over is het allerminst.

Het CDA is blij met de opinienota en de vraag van het college om een voorkeur voor een scenario uit te spreken. Maar voordat wij onze voorkeur gaan uitspreken, wil ik toch benoemen dat het ons is opgevallen dat het college al in de eerste helft van juni gesprekken heeft gevoerd met inwoners en organisaties op basis van scenario 2, terwijl wij als raad nu pas de scenario's bespreken. We vragen ons af wat er zou gebeuren als de raad een verkeur heeft voor een ander scenario en of het college dan opnieuw in gesprek gaat met de betrokken om dit te bespreken.

Desalniettemin kunnen we het college volgen in scenario 2. We kiezen daarbij voor wat we wettelijk moeten doen en zelfs meer. Dat past ons inziens bij de hartstad die Zwolle wil zijn. We nemen verantwoordelijkheid en bieden vluchtelingen een thuis in onze stad. Tegelijkertijd maken we ook keuzes. Scenario 2 is gastvrij maar geeft al voldoende uitdagingen, omtrent wonen, huisartsenzorg en onderwijs. We hopen in de uiteindelijke aanpak een helder plan staat om zoveel mogelijk groene vinkjes te behalen.

Omtrent de lange termijn aanpak willen we een aantal dingen meegeven:

• Het CDA pleit voor een lange termijn aanpak die oog heeft voor de belangen van zowel vluchtelingen als de Zwollenaren. Dit betekent dat we niet alleen moeten zorgen voor goede huisvesting en dagbesteding van vluchtelingen, maar ook moeten investeren in het leefbaar houden van de wijken. Vang vluchtelingen bij voorkeur op in kleinschalige opvanglocaties en luister naar de zorgen van inwoners als het gaat om bijvoorbeeld veiligheid in hun leefomgeving. Als wij bijvoorbeeld omwonenden van de tijdelijke opvang voor AMV’s in Mercure wonen spreken, merken we bijvoorbeeld dat hun zorgen over veiligheid, even los van of dit terecht is of niet, verminderd zouden kunnen worden door meer verlichting te plaatsen en hoog gras vaker te maaien.
  • Ten tweede: blijf gesprekken voeren met wijken en maatschappelijke organisaties vóórdat er opvang nodig is. Zodat er, als er onverwacht binnen vier weken een locatie nodig is, al gebouwd is aan draagvlak. Het is goed dat gesprekken met wijken inmiddels zijn opgestart en horen graag hoe dit de aankomende jaren moet gaan.
  • En als er dan op stel en sprong een opvanglocatie komt, organiseer dan snel een bijeenkomst voor omwonenden. Niet zoals bij de AMV opvang een week voordat ze komen, maar eerder en snel na het verzenden van de brief, juist ook om vooroordelen en zorgen weg te nemen.
  • Betrek vervolgens buurtbewoners bij de integratie - want onbekend maakt onbemind - en faciliteer het opbouwen van contacten. We zien graag per opvanglocatie dat er een plan wordt gemaakt met hoe inwoners, organisaties en Zwollenaren met elkaar in contact gebracht kunnen worden.

We zien uit naar de lange termijn aanpak en hopen daar de genoemde punten van in terug te zien: "Geen enkele vluchteling verlaat zijn thuis vrijwillig, tenzij zijn thuis ondraaglijk wordt." Laten we dit voor ogen houden, anderen behandelen zoals we zelf behandeld zouden willen worden en vanuit die gedachte proberen om vluchtelingen op een goede manier welkom te heten.