12 september 2023

Samen kijken naar de toekomst van de Zwolse zomerkermis

Afgelopen augustus streek de zomerkermis wederom in Zwolle neer. Zoals menig Zwollenaar zich goed kan herinneren, werd deze kermis altijd georganiseerd in de Zwolse binnenstad. In de corona tijd is hier verandering in gekomen en is er gekozen voor een nieuwe locatie in het Park de Weezenlanden. Nu, enkele jaren na corona, is het tijd de balans op te maken en te kijken hoe de Zwolse zomerkermis toekomst heeft in Zwolle. Naar aanleiding van werkbezoeken en overleggen met diverse partijen heeft het CDA de volgende vragen aan het college :

• De Zwolse zomerkermis is afgelopen zomer wederom in het Park de Weezenlanden gehouden. Hoe kijkt het college terug op deze editie, in vergelijk met de eerdere edities van de zomerkermis in de binnenstad?

• Waarom heeft het college ervoor gekozen om Weezenlanden te behouden als locatie, terwijl deze locatie oorspronkelijk aangewezen was als tijdelijke corona-locatie?

• Heeft het college tijdens of na de zomerkermis contact gehad met de kermisexploitanten, organisatoren of de kermisbond en daarbij ook de vraag gesteld in hoeverre zij wel of niet tevreden zijn met de Weezenlanden als nieuwe locatie? Zoja, wat was de terugkoppeling hiervan? Zo nee, waarom zijn deze partijen niet gehoord?

• Wat waren de bezoekersaantallen van de Zwolse zomerkermis 2023, en hoe verhouden die zich ten opzichte van de edities in de binnenstad? Graag een overzicht per dag, en als die niet aanwezig is graag een overzicht over de totale duur van de kermis.

• Hoe ziet het college de toekomst van de Zwolse zomerkermis in als de kermis georganiseerd blijft worden op de huidige locatie in de Weezenlanden? Graag hierbij een uitgebreide onderbouwing van deze inzichten.

• Is het college net als het CDA van mening dat de zomerkermis een belangrijke trekpleister is voor bezoekers naar de stad en daarom van groot belang is voor de stad? Zo ja, hoe kijkt het college aan tegen de bezorgde berichten van de kermisexploitanten?

• Is het college het met het CDA eens dat de kermis in de binnenstad zorgt voor kruisbestuiving en daardoor extra bestedingen oplevert bij ondernemers in de binnenstad, en dat deze kruisbestuiving wegvalt op de huidige locatie? Zo nee, waarom niet?

• In hoeverre neemt het college de input van inwoners, organisatoren en kermisexploitanten mee in de bepaling voor de locatie voor de zomerkermis in 2024?

• Wat gaat het college doen met de uitkomsten van de petitie die is gestart in relatie tot de locatie voor de zomerkermis 2024?