24 maart 2017

Weekbericht van de voorzitter van CDA Zuid-Holland (week 12)

Sterker op weg naar GR2018

De uitslag van vorige week nog nauwelijks verwerkt, zijn allerlei lokale afdelingen al aan de slag met de volgende verkiezingen binnen een jaar na nu: de verkiezingen voor de gemeenteraden in maart 2018. De positieve trend doortrekken en de winst verder versterken, dat zou geweldig zijn!

Uitslag TK-verkiezingen
Was je ook bij het feestje in de Tramremise op 15 maart? Goed om zovelen uit onze provincie te treffen. Natuurlijk, we hoopten op meer (ikzelf rekende beslist op 21) en daarom waren de gevoelens gemengd. Maar toch prachtig, zo’n groei van de fractie met bijna vijftig procent. En nu zit er in ieder geval weer een Kamerlid uit onze provincie naast Sybrand. Een Kamerlid dat op zichzelf goed is voor meer dan drie zetels. Ook vanaf hier Chris van Dam van harte gelukgewenst!

In onze provincie is het CDA weer verder gegroeid, zowel in de meer plattelandsgebieden als in de grote(re) steden. Een geweldig succes voor onze kandidaten en het campagneteam. Marly de Blaeij en haar team (meer dan vijftig mensen provinciaal en lokaal zeker meer dan driehonderd) hebben een geweldige inzet beloond zien worden.

Des te meer reden om uit te zien naar de resultaten na de formatie. Een formatie waarin hopelijk naast veiligheid en migratie ook belastinghervorming, solidariteit en duurzaamheid aan de orde komen. Onze partij heeft een ijzersterk programma op al die punten en zoals Sybrand steeds zegt: we kijken wie die zaken met ons wil uitvoeren.

Natuurlijk hoopten we op een plek voor Wytske de Pater-Postma (nr. 22) en Julius Terpstra (nr. 23). Het lijkt erop dat de premierbonus hen de laatste dagen van de overwinning heeft afgehouden. Maar wie weet wat de situatie na de formatie zal zijn. Zowel landelijk als provinciaal evalueren we de campagne en de resultaten om ervan te leren en er zo nog beter uit te komen. Wat mij betreft een korte evaluatie om nog voor de zomer onze conclusies te kunnen formuleren.

Verdere ontwikkelingen
In de afgelopen weken ben ik druk in de weer geweest met de ontwikkelingen in Provinciale Staten, mede na de besluitvorming over de Hoeksche Waard. Onze fractievoorzitter Meindert Stolk verdient alle steun voor de zorgvuldige wijze waarop de beslissingen uiteindelijk genomen zijn.

Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met kandidaten voor de bestuursvacatures. Gelukkig hebben diverse mensen interesse en zijn zij bereid de noodzakelijke tijd te investeren. Hopelijk melden zich nog meer mensen aan voor de interessante posities. Het loont de moeite als je kijkt naar de uitslag van de verkiezingen. De inspanningen van de afgelopen anderhalf jaar lijken niet tevergeefs te zijn geweest.

Dinsdagavond heb ik de presentatie van het boek De kloof van Esther de Lange en haar Vlaamse collega Ivo Belet bijgewoond. Als het boek net zo helder is als hun verhaal gisteren over de toekomst van Europa (Frans Timmermans prees hen daarvoor), dan is dat echt een geweldige prestatie waar we partijbreed ons voordeel mee kunnen doen. Geen euroscepsis maar europerspectief. Geweldig dat Esther die tijd heeft vrijgemaakt. Misschien moeten we het komende partijcongres daar plenair maar eens een uur voor inruimen om zo onze leden bij te praten. Nederland kan niet zonder Europa, monetair/economisch, ecologisch en militair.

Hulde voor de inzet
Ik sluit af met een hulde aan al onze kandidaten die zich weken achtereen door onze hele provincie gepresenteerd hebben en met al die lokale CDA’ers aangetoond hebben dat het CDA springlevend een perspectief voor de toekomst biedt, voor een land dat we door willen geven.

Peter Pennekamp, 22 maart 2017