21 april 2017

Weekbericht van de voorzitter van CDA Zuid-Holland (week 16)

Weer in het land

De afgelopen drie weken was ik met mijn vrouw op bezoek bij onze dochter en haar gezin in de VS. Naast het heerlijke weer, de prachtige natuur en musea heb ik ook bijna elke avond genoten van de talkshows op CNN over Trump en Russia, Noord Korea, Syrië etc. Geweldig hoe elk onderwerp wordt uitgediept. Door analisten met een universitaire achtergrond, maar ook door ervaringsdeskundigen vanuit verschillende invalshoeken. En met een gespreksleider die niet zijn eigen mening verkondigt, maar alles in het werk stelt om de analyse scherp te krijgen. Kregen wij hier maar CNN uit de VS op de kabel…

Uitslag en formatie
Vlak voor we vertrokken eind maart was er een landelijk partijbestuur-vergadering waarin we kort stilgestaan hebben bij de verkiezingsuitslag en wat langer bij de komende formatie. Die uitslag en onze campagne gaan landelijk geanalyseerd worden. Als Zuid-Holland hadden wij hadden inmiddels ook besloten tot onze provinciale analyse van de uitkomsten onder leiding van Peter Noordhoek. Op 15 mei kunt u tijdens de komende ALV de resultaten horen.

Sybrand heeft wat betreft de formatie de lijn van de afgelopen tijd benadrukt. Wij staan voor ons inhoudelijk programma en redeneren van daaruit. Ik hoop dat de partijen minder op de details gaan sturen. Dat ze zich vooral richten op de gewenste maatschappelijke doelen en dan het kabinet belasten met het vinden van de passende route binnen globale kaders. Liever een regeerakkoord van tien dan van veertig pagina’s. Het gaat om de toekomst wat betreft veiligheid (nationaal en internationaal), arbeidsmarkt (incl. het belastingstelsel), duurzaamheid en zorg voor de kwetsbaren (vooral zorg ) wat mij betreft.

AB-vergadering
Via de moderne media kon ik vanuit de VS prima samenwerken op afstand met mijn mede DB-leden: Sebastiaan, Ingje, Frank, Lorenzo, die zijn rol als wnd. vicevoorzitter voortreffelijk vervuld, en ook onze onvolprezen secretariaat Monique. De afgelopen bijeenkomst van het Algemeen Bestuur konden we zo goed voorbereiden. Daar is besloten om Arjan Kraijo voor te dragen als nieuwe secretaris. Ook werd gemeld dat de selectiecommissies voor voorzitter en vicevoorzitter heel actief doende zijn en snel hun werkzaamheden hopen op te ronden.

Adri Bom heeft ons tijdens de AB-bijeenkomst bijgepraat over de provinciale thema’s. Fractievoorzitter Meindert Stolk kondigde aan dat we op 15 mei een soort tussenstand vanuit onze Statenfractie kunnen verwachten. Zij zijn immers nu twee jaar bezig.

We waren zeer content dat Wim van der Camp ons kwam bijpraten over de grote reeks Europese thema’s. Ook hebben we stilgestaan bij de noodzaak om in gesprek te gaan over onze opvattingen over de toekomst van Europa. Zoals Wim aangaf: lees het rapport-Juncker over de vijf opties. De Cie Buitenland zal met de afdeling België/Lux nog voor de zomer een sessie organiseren. Inhoudelijke bijeenkomsten georganiseerd door de verschillende platforms worden zeer gewaardeerd, zo bleek woensdag alweer.

Gemeentes in actie
In de AB-bijeenkomst hebben we verder stilgestaan bij het grote belang om inzicht te verkrijgen in de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ingje zal pogen via een brede belronde ons op 15 mei inzicht te bieden in de stand bij onze provincie nu zo weinig afdelingen maar reageren op onze dringende oproep. We willen graag weten waar eventuele steun in welke vorm dan ook nodig is. Dus kijk nog eens of u het belrondje voor kan zijn en geef ons inzicht in de stand van zaken in uw gemeente.

Wat betreft de gemeentelijke lijsten heeft het AB ook stilgestaan bij het onderwerp ontheffing van de drie-termijnen-regel voor komende raadsleden. Het AB is unaniem van mening dat ieder in zijn derde termijn vooral zelf aan de slag moet om een goede opvolger te vinden. Aan het DB werd aangegeven dat men slechts in echt bijzondere gevallen na een heel goede motivatie ontheffing zou moeten verlenen.

ALV’s: 15 mei en 13 juni
De ALV op 15 mei is in het Provinciehuis . Dan bespreken we onder meer de jaarcijfers, de invulling van de DB-vacatures, de analyse van de afgelopen verkiezingen, de vooruitblik op de verkiezingen in 2018 en 2019, en krijgen we van Chris van Dam een beeld van zijn eerste twee maanden als Kamerlid. Daarna hebben op 13 juni in Waddinxveen de ALV die vooral in het teken zal staan van de verkiezing van uw nieuwe voorzitter.

Tot slot attendeer ik u op de Dag van de Afdelingen op 13 mei. Deze dag is vooral erop gericht om onze lokale afdelingen optimaal voor te bereiden op de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Peter Pennekamp, 21 april 2017