02 juni 2017

Doelen realiseren: bespreking Jaarrekening 2016

Ligt het college op schema of niet? Dat was de vraag die woensdag in de vergadering van Provinciale Staten van Zuid-Holland aan de orde was. De Jaarrekening 2016 werd besproken en namens het CDA voerde Statenlid Marischa Kip het woord. "Niet alles gaat volgens plan, maar er zijn het afgelopen jaar toch behoorlijk wat doelen gerealiseerd."

In haar woordvoering noemde Kip een aantal voorbeelden van successen van het afgelopen jaar. Zo is de energietransitieagenda Watt Anders vastgesteld, en kwam de Innovatieagenda Duurzame Landbouw tot wasdom. Daarnaast hebben investeringen van de provincie geleid tot de vestiging of uitbreiding van buitenlandse bedrijven in onze regio. Kip: "Dat is goed voor het vergroten van de werkgelegenheid en de innovatiekracht die Zuid-Holland zo nodig heeft."

Toch was Kip ook kritisch. "Niet alle doelstellingen worden binnen de gewenste tijd gerealiseerd. Beschikbare middelen worden doorgeschoven en programmareserves lopen op. Als vertraging leidt tot een beter plan of groter draagvlak, dan kan het CDA daar wel begrip voor opbrengen. Als CDA zijn wij er namelijk van overtuigd dat je alleen sneller gaat, maar samen verder komt. Maar wat ons betreft laat deze Jaarrekening wel zien dan, nu de plannen in de stijgers zijn gezet, het college de komende jaren full swing aan de slag moet om de geformuleerde ambities daadwerkelijk te realiseren."

Kip vroeg ook aandacht voor de financiële stukken zelf. "Opnieuw zit er een flink verschil tussen de Najaarsnota en de jaarrekening. Ook vorig jaar was dit een aandachtspunt bij de Jaarrekening 2015. Terwijl realistisch begroten en het tijdig financieel kunnen bijsturen, de slagkracht en realisatievermogen van de provincie vergroten. Wat het CDA betreft is het de hoogste tijd dat hier serieus meer werk van wordt gemaakt."

Tot slot maakte Kip het college een compliment voor het voortvarend oppakken van de motie die het CDA vorig jaar indiende met SGP & CU en de PvdA. Insteek van de motie was dat bij de uitvoering van het meerjarenprogramma Natuurnetwerk Zuid-Holland ook inzicht in de voortgang en bijbehorende financiën hoort. "Als de eerste rapportage een voorbode is voor de toekomstige producten, dan ziet het CDA die met vertrouwen tegemoet."

Lees hier de volledige inbreng van Marischa Kip.