31 januari 2024

Autoveer Maassluis-Rozenburg binnenkort weer in de vaart

Het bericht dat de autoveerdienst tussen Maassluis en Rozenburg met het schip de Blankenburg mogelijk de tweede helft van maart zal worden hervat is goed nieuws volgens het CDA Zuid-Holland. Al sinds oktober 2022 kunnen auto’s geen gebruik meer maken van het veer. Ook het fiets- en voetgangersveer de Jorina kwam in de problemen door het faillissement van de exploitant maar gelukkig kwam deze pont in juli 2023 weer in de vaart.

Dankzij financiële steun van de provincie worden de veerponten weer technisch in orde gemaakt. De nieuwe exploitant Damen is druk doende om het schip de Blankenburg uit 1965 te repareren. De provincie Zuid-Holland, eigenaar van de veerboot, is gestart met een marktverkenning voor een eventueel nieuw schip maar de provincie vindt het nu nog te voorbarig om een programma van eisen op te stellen.

Woordvoerder Michel Rogier: “Ook het CDA vindt dat eerst moet worden afgewacht hoe de nieuwe verbinding Maasdeltatunnel uitwerkt voor het autoverkeer in de regio. Pas daarna kunnen we in overleg met Rozenburg en Maassluis bekijken wat de beste veerverbinding is voor de regio. Het is voor het CDA daarbij overigens wel van belang dat er rekening wordt gehouden met langzaam rijdend verkeer zoals trekkers”.