05 oktober 2023

Bezoek aan ESA ESTEC: ruimtevaart in Zuid-Holland

Ieder jaar worden alle Provinciale Statenleden uit Nederland uitgenodigd voor het congres van het Interprovinciaal Overleg (IPO). Dit jaar was Zuid-Holland gastprovincie van het congres. Op 3 en 4 oktober 2023 kwamen ongeveer 450 Provinciale Statenleden en gedeputeerden bijeen om kennis te maken en elkaar te ontmoeten. Naast de nodige toespraken en informele contactmomenten was er ook gelegenheid om werkbezoeken af te leggen.

Een van de werkbezoeken ging naar ESA ESTEC in Noordwijk, hét ruimtevaartcluster van Nederland. De ESA is de European Space Agency (hoofdkantoor in Parijs) en ESTEC is het European Space Research and Technology Centre (gevestigd in Noordwijk). In de ESA werken 22 lidstaten aan een ruimtevaartprogramma, van aardobservatieprojecten tot technische ontwikkelingen en van astronautentraining tot een eigen controlcentrum. Dit gebeurt op 5 plaatsen in Europa. ESTEC in Noordwijk is de grootste locatie en het technische hart van de ESA.

Na een welkomstwoord en een toelichting op de ESA door Joerg Wehner nam Yasjka Meijer (wetenschapper voor atmosfeermissies bij Directoraat Aardobservatie van ESA) de deelnemers mee in de praktische toepassing van aardobservaties door satellieten. Zo kunnen bijvoorbeeld bodemdaling en ontbossing goed in beeld worden gebracht. Coco Antonissen (Netherlands Space Office) vertelde hoe satellietdata provincies kunnen helpen in beleidsopgaven. Zo is het al mogelijk dat via satellietbeelden bepaald kan worden of er activiteiten plaatsvinden op plekken waar dat niet is toegestaan (bijvoorbeeld grondverzet). Marc Sandelowsky (NL Space Campus) vertelde dat naast het ESA terrein een ruimte is ingericht waar onderwijs, start-ups en scale-up bedrijven in de ruimtevaartsector samen kunnen werken in de ontwikkeling en toepassingen. Door vestiging van startende bedrijven, onderwijsinstellingen (zoals de universitaire ruimtevaartopleidingen) en gevestigde bedrijven in elkaars nabijheid, ontstaat een natuurlijk systeem waarin de deelnemers elkaar versterken.

Tot slot werden de deelnemers rondgeleid door de ontmoetingsruimte waar schaalmodellen van bv. het International Space Station (ISS) en de Mars-rover (een robot die op Mars bodemmonsters gaat nemen) stonden opgesteld.

Het was een boeiende ochtend waar duidelijk werd het ruimtevaartcluster in Noordwijk een bloeiende en groeiende economische sector is voor Zuid-Holland. De versterking van het ruimtevaartcluster met directe lijnen met de universiteiten van Leiden en Delft en het Erasmus Innovation Center biedt volop kansen.

Statenlid Bas Nootenboom maakte een korte video van dit werkbezoek.