11 november 2020

Blog Maurits de Haan: Provinciale Politiek Digitaal

U zult wel, net als wij, af en toe Corona-moe zijn. Waarbij ik natuurlijk hoop dat u nog gezond bent, voldoende werk heeft en niet op een of andere manier (te) hard wordt geraakt door deze omstandigheden.

Persoonlijk merk ik dat het ook politiek een schrale tijd is. De druk op de landelijke politiek en onze bewindslieden moet immens zijn, maar de lokale en regionale democratie is op zijn zachtst gezegd schraal. Een reden, voor mij, om in de politiek te gaan is om samen met u als betrokken CDA-er, maar ook met andere inwoners, raadsleden en maatschappelijke organisaties Zuid-Holland iedere dag een stukje beter te maken. Dit door actief mee te doen en afdelingen te bezoeken. Dat is het laatste halfjaar (bijna) niet mogelijk geweest. En er zijn natuurlijk grotere zorgen, maar persoonlijk vind ik dit jammer én maakt het ook niet makkelijker.

Dit kwam het meest naar voren tijdens de vorming van de RES-en in Zuid-Holland. Het voorbeeld waar we de participatie waar we zo veel belang aan hechten te kunnen meemaken. Maar, helaas, was dit ook in veel gevallen mager. Digitaal schept meer afstand, terwijl het met betrekking tot deze Regionale Energie Strategieën juist gaat over uw leef- en woonomgeving. En niet te vergeten, uiteindelijk ook achter uw voordeur. Gelukkig komen er nog updates en zijn de RES-en adaptief, waar wij als CDA sterk op gehamerd hebben. Kortom, we zullen hier de komende jaren nog mee bezig blijven, maar ik hoop weer mét u in uw regio, samen met inwoners en ondernemers én vooral ook jongeren!

En laten we ook hopen dat we op kortere termijn ook weer met elkaar aan de slag kunnen tijdens bijeenkomsten, ALV’s en werkbezoeken. Ik mis dit, en met mij ook alle collega fractieleden en -medewerkers.

Toch waren er ook mooie voorbeelden dat digitaal bij elkaar komen ook goede dingen heeft. Het is behoorlijk laagdrempelig. Er zijn de afgelopen maanden een aantal kennis-sessies digitaal geweest om ook toch op de inhoud informatie uit de diverse regio’s te krijgen. Ik schat in dat dit zomaar een blijvertje kan worden.

De meest recente berichten laten zien dat er wellicht wat licht aan de eind van de tunnel begint te gloren. De ontwikkeling van een vaccin lijkt de goede kant op te gaan, laten we met die positieve blik vooruitkijken. Wij kijken er naar uit om u allemaal zo snel mogelijk weer te kunnen ontmoeten.