14 juni 2023

CDA blij met nieuw coalitieakkoord Zuid-Holland

CDA Zuid-Holland is blij dat de fractie van BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en CDA erin geslaagd zijn een nieuw coalitieakkoord te sluiten voor komende Statenperiode. Het is een breed akkoord waarmee recht wordt gedaan aan de uitslagen van de verkiezingen en een brede afspiegeling heeft in Provinciale Staten.

“De opgaven in Zuid-Holland zijn groot en urgent,” licht Meindert Stolk toe, die door de CDA-fractie wordt voorgedragen als lid van het college van Gedeputeerde Staten. “Er moet veel gedaan worden om het landelijk gebied te verduurzamen, de natuur in stand te houden, voldoende woningen te bouwen en te werken aan brede welvaart voor al onze inwoners. Het CDA is verheugd dat het gelukt is om daarvoor een programma op te stellen waarin de dragende partijen zich allen herkennen en dat voor het CDA veel herkenbare punten bevat”.

In de afgelopen weken is onderhandeld tussen de partijen onder leiding van informateur Arie Slob, die ervoor gezorgd heeft dat de gesprekken in een goede sfeer en constructief zijn verlopen.

Ook fractievoorzitter Michel Rogier reageert enthousiast. “Het was een intensief en spannend proces, waarbij we elkaar beter hebben leren kennen en hebben gewerkt aan onderling vertrouwen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit een succes gaat worden.”

In de periode 2023-2027 zal gewerkt worden aan de afspraken uit het coalitieakkoord 'Krachtig Zuid-Holland'. Het akkoord wordt volgende week maandag gepresenteerd op het Provinciehuis. Stolk: “We zien uit naar de samenwerking. Niet alleen in coalitieverband, maar met alle partijen in de Provinciale Staten van Zuid-Holland.”